?
Snäckväxel verkar ju underligt, en sådan fungerar ju alltid som en vinkelväxel, i så fall skulle man behöva ställa motor och variatorer på tvären för att få ihop det hela. Frågan är om de menar en vanlig kuggväxel eller planetväxel eller nånting i stället.
Däremot har ju John Deere använt vad de kallade Direct Drive på en del billiga modeller i slutet av 70-talet. Det innebar att sekundärvariatorn satt direkt på drivaxeln. Nackdelen med detta var att man dels måste placera drivaxeln rätt högt för att få plats med variatorn, det gör ju att en hel del av mattans längd går åt till ingen nytta, dels förlorar man möjligheten att ändra utväxling efter behov. Dessutom kommer ju variatorn att arbeta med lägre remhastighet och större dragkraft i remmen än en normalt dimensionerad variator (eftersom man dels får lägre varvtal på sekundärvariatorn och dels måste hålla ner diametern på den), man måste alltså ta till bredare rem, kraftigare fjäder i sekundärvariatorn etc än vanligt för att den ska klara en given motoreffekt. Det fanns nog goda anledningar att J-D bara använde den där lösningen på motorsvaga och billiga maskiner.
Lynx har väl haft en växellåda i stället för kedjetransmission förr i tiden, det funkar bra men blir tungt och klumpigt.
Sen är frågan...8 kg lättare? Jag tror knappast att hela kedjetransmissionen med kedjehus väger så mycket som 8 kg på en normalt byggd skoter. Oftast ingår ju diverse bromsdelar i kedjehuset, dem slipper man ju inte ifrån även om man avskaffar kedjehuset.
Och 22 % effektivare? Jämfört med vad?
En kedja som arbetar i olja har ju mycket god verkningsgrad normalt (åtminstone 90-95 %).
Antag att Arctic menar att de får ner förlusterna med 22 % jämfört med en normal kedjetransmission, vad betyder det i verkligheten?
Antag att kedjetransmissionen har en verkningsgrad på 92 % . Det innebär att av den tillförda effekten får man ut 92 % medan 8 % (av den tillförda effekten!) blir förluster.
Förlusterna skulle minska med 22 % (av förlusteffekten), då blir alltså förlusten i Direct Drive-lösningen 8 * (1 - 0,22) = 6,24 %.
Och den nya verkningsgraden blir då 100 - 6,24 = 93,76 %. Ingen större skillnad, må jag säga! Förmodligen inte större än skillnaden mellan två olika exemplar av samma kedjetransmission.