Nu ska jag, kanske, röra till det lite till. Hade en -09 800 CFI där en cylinderkjol ramlade loss så motorn totaldetonerade. Fick ny motor på garantin men dom satte i en -09 motor trots att det då fanns -10 motorer på hyllan, en -09 skulle lagas med -09-grejer hette det...
Som det sas då så fick -10 tjockare kjolar än -09. DÄREMOT så är det definitivt ingen garanti för att slippa kjolbrott. En -09 skulle jag aldrig köpa, det är inte en fråga OM utan NÄR det kommer hända och bara för att det hänt en gång så betyder det inte att det inte händer igen då ersättningsdelarna är precis lika dåliga.
Nästa bekymmer i din frågeställning är att 136" Switchbacken är fullkomligt hemsk, jag har inte haft en skoter som varit svårare att få fjädringen funka på än den. (hade en -08 D7 SB) Enda skotern jag haft som jag bara kört ett år... tyvärr byte jag den mot -09 Assault som gick skitdåligt och sprängde motorn istället...
Det pratas ju här om att CFI 700an är lika dålig som 800an, det är inte riktigt min erfarenhet men jag har inte haft med jättemånga att göra.
Generellt är det nog så att jag skulle råda alla att undvika samtliga Polaris större än 600 från 05-06-ish och fram till -14-15-ish, mööööjjjligen med undantag för en mycket sen, typ -10, RMK 700 om du mot förmodan skulle hitta en, (togs inte in särskilt många).