Drevning maxvarv zr580

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Kan nån svara på vad det ska vara för standarddrevning på min -97 zr 580?
Nu sitter det 20/39 vilket är klart mindre.
Och vet nån vad maxvarvet ska ligga på? min ligger nu på 8500 vilket blir ca 140-145km/h, testat mot flertalet skotrar.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
Hmm, nog borde den göra mer än 140km/h...

Jag körde 140 med 440:n nu i helgen och då ska den vara nerdrevad, jag vet dock inte hur mycket, ska kolla upp saken när jag byter olja nån gång i framtiden...

Har du kollat så att variatorerna växlar ut fullt, dragit ett streck i primären med tuschpenna...

Annars har ju min käre kolega "keihin" en 580, han borde kunna svara på hur mycket dom toppar.
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
Kan ju vara nått med sekundären.
Det är bytt till en med rullhelix typ bearcat.
Har släppt ett hack på förspänningen, får se om det hjälper.
Annars räcker 140 för mig är mer intresserad av acc.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
henkew skrev:
Annars har ju min käre kolega "keihin" en 580, han borde kunna svara på hur mycket dom toppar.
Vet tyvärr inte (ännu)...åka toppfart är ganska långt utanför mitt intresseområde, men ska kolla upp vid tillfälle! :)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
45
Bredbyn
www.henkew.com
LillDan skrev:
Kan ju vara nått med sekundären.
Det är bytt till en med rullhelix typ bearcat.
Har släppt ett hack på förspänningen, får se om det hjälper.
Annars räcker 140 för mig är mer intresserad av acc.
En bearcat-variator bör ju ge högre toppfart för den har väl den här "overdrive"-funktionen, men för att det ska fungera måste man väl byta primären också?
Det är kanske en vanlig arctic-rullhelix-sekundär, hade inte 580:n nån mystisk polarisliknande sekundärvariator som standard?


keihin skrev:
Vet tyvärr inte (ännu)...åka toppfart är ganska långt utanför mitt intresseområde, men ska kolla upp vid tillfälle! :)
:eek: Att ligga och pressa över sjöar (och få sönderfrusna händer och hörselskador) är inget jag gillar heller, men menar du att du kunnat hålla dig från att testa hur fort den går? :eek:
Är inte det det första man måste göra när man köpt en ny skoter?! :rolleyes:


Kom förresten att tänka på en sak, ZR 580 och 440 har tydligen samma drevning, det måste ju betyda att 440:n minst går lika snabbt som en 580 eftersom att den rimligtvis varvar minst lika mycket.
Kan det stämma?
 

LillDan

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Sunderbyn swe
tillslagsvarv?

440in går säkert minst lika fort som en 580 i toppfart, men förhoppningsvis skiljer det lite i acc...
Har testat att släppa lite på sekundärfjädern och fick lite extra acc med lite lägre varv vid cruisingfart. :)

Tror att jag kan ha problem med primärvariatorn.Skotern slirar gärna på remmen vid lägre fart och gaspådrag, den kräver ett rejält pådrag för att greppa rejält.Och det ser ut som att den inte växlar ut riktigt fullt.

Vad ligger ni på i tillslagsvarv?min ligger på strax under 5000rpm.