Drivaxellager!!

Former Summit

Aktiv medlem
20 okt 2005
52
0
1
Luleå
Jag skall just till att byta matta på min mxz 800x-01 från 32mm till 38mm.
tänkte passa på att byta båda drivaxellagerna.
är det någon som vet hur ofta man behöver byta dessa??
maskinen har gått lite drygt 500 mil.
 

DahAntee

Välkänd medlem
28 feb 2005
133
0
16
Norr och Västerbotten
Lager.

Lager håller i stort sett hur länge som helst så länge kapslingen på dem är hel. Men om du ändå håller på och byter matta så skulle jag då inte tveka på att byta lager när man ändå håller på. Kostar inte många pengar och då vet du att den kommer att rulla många mil till utan problem.
 

Compakt

Aktiv medlem
24 okt 2005
54
0
1
Örnsköldsvik
Byt fett i lagren!

Om lagren känns bra (rullar lätt utan "rällsljud") går det att byta fett i lagren. Ta bort gummitätningen, tvätta lagret i tex diesel, pumpa in nytt fett dit med tätningen, montera och sen är det bara att köra. Har själv gjort detta efter lite vattenkörning i sommar :)

PS. är du osäker om lagren är bra eller ej så fråga någon som har lite koll, du vet säkert av någon!
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Om du trycker på lagret samtidigt som du snurrar det sakta så ska du int känna några "hack". Hackar det är lagret slut å bör bytas. De kan bli bättre om man byter fett i det, men jag skull ändå köpa ett nytt. Helst SKF! Kostar som sagt int så fasligt mycke.
 

Compakt

Aktiv medlem
24 okt 2005
54
0
1
Örnsköldsvik
Köp ej lager hos skoter återförsäljare!

Det sitter standard lager på skotrar så då är det billigare att köpa lager från en järnvarubutik eller liknande. Ta med dig lagret till butiken så får du rätt!
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
När vi nu är inne på lager. Om ni ska ha lager till boggien (6205) är Stenmarks i Tärnaby helt klart billigast. SKF såklart! Brukar köpa 20-30 st när man passerar på vårkanten...:)
 

Former Summit

Aktiv medlem
20 okt 2005
52
0
1
Luleå
byte av matta!!

Jaha nu var det påbörjat bytet av matta på mxz:an.....
beställde alla lager och packningar på lokala skidoo handlaren, allt såg bra ut.
Rev kedjehuset tog bort både avgassystemet och sekundärvariator för att komma åt bättre.
Tog ut drivaxeln och skulle bara till att klappa ihop allt med nya delarna.
då upptäcker jag till min fasa att dom har ju för f-n rent ut sagt skickat fel lager till drivaxeln.
Det som sitter på variatorsidan, och ändå så beställde jag efter deras handböcker med rätt artikelnummer och allt, och fick lagret som hade det artiklenummret.
Men dom har ju fel i deras lista.
lagret som kom enl. listan är ju ett plant kullager likt 6205, men det som sitter på axeln är ju sfäriskt med rundad ovansida och heter C5205DU.
Och detta var en lördag till råga på allt så var hittar man ett sådant lager en lördag, jo ingen stans.
Detta lager hittade jag för 160:- hos ett företag som heter Momentum i Luleå.
Så nu siktar man på att försöka få ihop värstingen i veckan och kunna dra en repa innan det smälter bort den lilla snö som kommit.