Drivrem Summit X 850 154" ??

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
hej är det någon som har köpt någon annan rem en orginal ??

menar Som typ Ultimax XS är ju 1000 kr billigare...

de jag undrar i stort är om den är samma kvalitet som original? M.M

jag har en Summit X 850 2017 han bara köra 17 mil ...

någon har förmodligen kört mycket mer och kanske behövt bytt rem

Mvh Magnus :)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
BRP släpper en ny rem till denna säsong, speciellt utvecklad till 850.
417300531 heter den, men billig lär den ju inte vara.
 

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
417300531 Bolines i Järbo sa 2700 kr för den nya remmen ringde o frågade de

Tack Gabbe1 :)

Mvh Magnus
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag har bytt rem vid 50 mil. Kör nu på ultimax. Mkt nöjd!

Hann väl kanske 30 problemfria mil så det är väl tidigt utvärdera men so far so good
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Ultimax 821 är perfekt. Sänker dessutom varven ca 2-300 rpm. Se till att ha remmen rejält högt uppe på sekundären oavsett rem.
 

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
normalt så skall. de neder dalarna på remmen åvan sida vara i över kant på sekundären ..
hur mycket menar du då typ ?
mvh Magnus..
 

Gudrun

Aktiv medlem
22 feb 2015
67
0
6
jag lämnade min på service den har ju gått 18 mil totalt :)
de skulle tydligen byta kedjan i kedjehuset på Garantin och lite andra små saker ...
de va lite luddig svar va de mer skulle byta ...?
men de tar jag reda på när jag hämtar den ...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ja ultimax xs 821.

Du ska ha den så högt att corden nästan syns.

Sätter du den för högt så gnisslar den och vill tjuvdra på tomgång så då är det bara sänka ner en mm i taget tills den slutar gnissla
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Vet inte varför det står MY 18, borde ju gälla 17 också?

The all-new Roller Tower P-Drive primary clutch used on all the G-4 850's from Ski-Doo has received another ingenious tweak designed to improve clutch alignment, reduce belt heat and soften vibration.

Listen up, because this is weird science. The fixed (back) sheave on the new P-Drive for MY 18 is actually cast so it wobbles. There's .024 run-out on the sheave when installed on the crank.

To make this vibration absorbing effect work, the clutch and crank stub have to be timed together so the "wobble" occurs at a precise vibration cancelling moment during the engine's 180 degree firing order.

The crank stub and the taper on the sheave are "D" shaped to ensure the clutch goes on correctly. The slight wobble also improves belt tensioning while compensating for vibration induced belt misalignment.

Yeah, we said it was weird science. Once again Ski-Doo is tweaking our sensibilities with ground breaking innovation.

http://www.supertraxmag.com/article.asp?nid=3286
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ja det gäller 17 också, det var ju en amerikansk firma som under förra säsongen uppmärksammande det där kastet och började erbjuda svarvning för att åtgärda det. Blev rätt mycket snack om det innan BRP gick ut och berättade att kastet var fullt medvetet.
 

Det

Välkänd medlem
24 jan 2017
132
1
6
Gudrun har du kört 18 mil på en hel säsong?
Tänkte att då behöver du inte oroa dig för att du måste byta rem ofta.
Skämt åsido, har funderat på det här:

En sak som måste slita på remmarna något oerhört är ju om man far iväg
på morgonen utan att palla upp skotern och kör runt mattan några varv
innan man beger sig ut. Remmen är ju hård som granit om det är kallt.
Om man inte alltid har den i varmgarage vill säga.