Du har väl smort alla nipplar!

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Varmkörning är väl det enklaste :) låt den bli riktigt varm.
Jag brukar ta ut dom en gång per sommar och leka lite på en blöt gräsmatta så alla lager mm får snurra lite. (mest för kul)

Snart 40 men känner mig som en tonåring :beer:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Bytt till noslip, nya lager på drivaxeln, rengjort och satt på nya rullar på sekundären, rengjort primären, ny olja i växelhus, fixat gummiringen till tankmätaren, smort in nipplarna fram & bak, nya hantagsvärmare, satt på 1.44graders kändkil, satt på fjäderspännare i aluminium, borrat ur o bytt ut nitar som börjat lossna i tunneln, nya stift, ny rem.
ska se över lagren på boggiehjulen när jag får tid/ork =)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Och jag måste svetsa boggie fästet kom jag på. Såg det när jag ställde undan den men har ju hela sommaren på mig tänkte jag, men nog fan kommer det vara ogjort till vintern ändå gissar jag på :p

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Vad skulle vara dåligt med att starta den? :hmmmm:
Jo, så tänkte jag också, tills en granne dök upp som varit skoterförsäljare tidigare.

Han påpekade att SkiDoo gjort tester någon gång i tiden...och menade att det visade att kulorna i kullagrena tillsammans med fukt (kondens?) gjorde att det blev små gropar i löpbanorna innuti kullagrena om det gick för lång tid emellan man startade, typ några veckor..

Startade man skotern på sommaren skulle lagrena på så sätt ta mera stryk än om man lät bli...(det blev fler gropar totalt sett i lagren)

På nå sätt...vete tusan..:hmmmm:

Kanske någon annan vet vad han snackade om?

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Jo, så tänkte jag också, tills en granne dök upp som varit skoterförsäljare tidigare.

Han påpekade att SkiDoo gjort tester någon gång i tiden...och menade att det visade att kulorna i kullagrena tillsammans med fukt (kondens?) gjorde att det blev små gropar i löpbanorna innuti kullagrena om det gick för lång tid emellan man startade, typ några veckor..

Startade man skotern på sommaren skulle lagrena på så sätt ta mera stryk än om man lät bli...(det blev fler gropar totalt sett i lagren)

På nå sätt...vete tusan..:hmmmm:

Kanske någon annan vet vad han snackade om?
Inte fan måste man köra med maskinen om man startar (beroende på vilka lager du menar)

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Tror dom tänkte på boggie lagren, men det som oftast dödar mina lager är de att det bildas små rost porer på kullor/banor och därav missljud.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Tror dom tänkte på boggie lagren, men det som oftast dödar mina lager är de att det bildas små rost porer på kullor/banor och därav missljud.
Ja just nå sånt menade han..

Typ...

Int faen vet ja :hmmmm: