Du har världens tur!!! Nygjord led.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Lynxfun: Har aldrig hört någon som resonerat som dig angående medlemskorten, som medlem ger man sin klubb mer vikt i kontakt med myndigheter och samtidigt stöder man klubben med lite pengar.

Aldrig hört någon som känt att de måste arbeta bara för att de är medlemmar
Beror säkert på olika referenser och resonemanget är mer framåtriktat än nulägesorienterat.
Jag har åtskilliga i min bekantskapskrets som känner att det t ex räcker med medlemskap i ett antal idrottsföreningar där barnen idrottar med tillhörande bakningskrav men som gärna skulle betala en avgift i någon form som gick direkt till de som underhåller lederna på de platser de kör.

Man kan ju inte heller säga att detta med medlemskap i skoterföreningar har en lysande utveckling heller då i bästa fall 25-30 % av skoterägarna är medlemmar, den verkliga siffran är ännu lägre då vi är en hel del som är reggade hos flera klubbar och utvecklingen på de flesta orter är ju inte växande med 10 % per år (förutom gratismedlemskap till de som tar förarbevis på en del håll, de flesta av dem betalar dock inte andra året).

Skulle förenkla administrationen och kostnad hos klubbarna också med att slippa årliga utskick och i en hel del fall även påminnelser, varje utskick kostar ju 5,60 skr.

Personligen betalar jag på 4-5 ställen varje år genom medlemskap men egentligen skulle det räcka med ett medlemskap och möjlighet att betala in samma summa som medlemsavgiften på de andra ställena då det känns onödigt med att "dubbelregistreras" (det får SSU mfl syssla med:blink1: )

Skulle någon av snöskoterorganisationerna våga ta steget och införa möjlighet till individuellt medlemskap typ de flesta andra nationella friluftsorganisationer och motororganisationer skulle det ge en mer rättvis bild av möjligheten att påverka våra möjligheter att köra snöskoter fritt på lång sikt

För övrigt går det aldrig att komma ifrån att våra maskiner sliter på lederna, skapar pucklar osv då det ligger i rörelsens natur oavsett det är skidåkning eller snöskoteråkning, givet påverkar mattslir och dessa eviga Snow poos en del har förkärlek för att lägga var 100:e meter men i det stora hela behövs aktivt underhåll från första snön med trampning och sedan regelbunden sladdning anpassat till trafikintensiteten
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Absolut inte för mycket, däremot är jag personligen övertygad om att klubbarna skulle få in mer pengar om det gick att betala 150-300 kr utan att bli medlem.

Just medlemskapet och risken att behöva arbeta några timmar om man inte klarar att säga nej gör att åtskilliga avstår.

Sedan är det ju ofta bara en inre kärna på 10-20 pers som är intresserade av själva klubben och vad man jobbar för på kort och lång sikt, se hur det ser ut på årsmöten för diverse ideella föreningar, i bästa fall hela styrelsen och några till i föreningar med 100-1000 medlemmar.

Personligen är jag övertygad om att en "rätt förpackad vara" med rätt budskap skulle sälja mer än själva medlemskapet på lång sikt i det moderna samhället, sedan skulle man ju få ett bredare urval för de som kanske på sikt när barn och annat klarats av vill engagera sig mer.

Just my 2 cents

Just det, jag gör nog en bedömning hur nysladdad leden är, har den inte tagit ihop så kör jag försiktigt och använder hela ledbredden, har den däremot frusit ihop över natten eller mer är det bara stå på, det ska den tåla om den är genomtrampad från tidigt på säsongen.
Nja, vi säljer frivilliga ledbevis för 100:- för dom som bara vill bidra, hittills har jag sålt ett!!! i år... jämför med 2500:- utlagt i bränsle hittills i år.

Jag kör som en dåre på nypistad led. Anledningen är att det är jag som sladdat den kvällen före, och får sladda den igen nästa gång.. Så fullt ös från min sida. Jag har flera gånger åkt tillbaka för att skåda "verket" man utfört på full gas. Och det är inga som helst problem att köra fort bara man håller jämn gas. Det som förstör lederna är detta pumpgasande. En liten hög blir snabbt två, som blir tre.. Och alla har en förmåga att gasa "i" gropen. Jag brukar försöka spinna sönder "toppen" så att säga. Bara min syn på det hela..
kunde skrivit detta inlägg själv.
känner igen det där med att sladd/spinna bort pucklarna men är antagligen lite skadad av allt ledsladdande...
visst kan man blåsa på när leden är fin, största skälet att jag sladdar led är att jag rent egoistiskt vill ha bra åkning. sen är som sagt inte farten lika stort problem som pumpgasande och variatorer med aggressivt tillslag. man kan åka med högt tempo och spara led om man kör på rätt sätt.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tack för att du är ärlig. Hur känns det när du hinner ikapp killen som sladdar? Skäms du över att du just sabbat några timmar jobb?

Eller tänker du "jäkla looser" skaffa ett liv..

Flytta på dig, nu jävlar ska du få se en som kan köra skoter.
Inte riktigt sån jag är. Det jag menar är att ju finare led, ju fortare kan man ju åka utan att förstöra. Enda perioden jag pumpgasar är under inkörningsperioden, vilket man bör göra.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
Därför kör man fläktkylt, går inte förstöra leden på något sätt med dom eftersom dom är slöa nå så nanting.

Brukar faktiskt köra upp leder själv, haha. blir utskrattad då :_(
Jaså, så du har en fläktkyld 800 i din Rev?

Själv så anser jag leden mera som en transportsträcka till alla myrar mm så jag kör rätt lugnt...
 
Last edited:

Lukas

Välkänd medlem
21 feb 2010
454
0
16
Boden
För mig ser jag leden som en transportsträcka, dvs att jag kör lugnt och fint med jämn gas. Underbart när dom är nysladdade och man kan sätta sig ner och bara glida fram. Annars är det när man kör på guppig led, då är det bara jobbigt. Jag resonerar så här; Det är bättre att spara på bensinen som man har i tanken till man kommer till något roligt ställe, som t.ex ett sandtag. Där kan man gasa ur skotern.. Men detta var bara mina åsikter :)

Vill även berömma dom som tar sig tid att sladda lederna.
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
I storbäck där jag brukar köra för det mesta är dom oftast urusel på att sladda lederna och man får nästa aldrig sladda själv(tycker att dom borde uppskatta om någon annan ville sladda) så jag brukar köra no1.5... sist sa dom att det var för mycket snö för att fara ut med 59an och dra leden och pappa frågade tillslut om han fick göra det men icket, men till slut efter mycket om och men så fick vi sladda leden och nästa dag skriver surgubbarna på facebook att dom har sladdat leden...

Brukar köra med jämngas än om man bränner på för man blir ju själv skitsur när man kommer och kör när det är någon som har spunnit en stor hög mitt på leden så att man håller på att flyga av.
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Lynxfun har en poäng och samma scenario fast tydligare finns i branschen för fritidsbåtar. För 20 år sedan var du med i båtklubb, gick på fester med båtklubben, deltog i arbetsdagar med båtklubben, servad din båt på båtklubbens område.

Idag köper du en båt och kompletterar med ett "complete-paket" så att den lokala handlaren fixar allt det praktiska. Du åker båt med dina vänner, inget mer!
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nja, vi säljer frivilliga ledbevis för 100:- för dom som bara vill bidra, hittills har jag sålt ett!!! i år... jämför med 2500:- utlagt i bränsle hittills i år.
Det gäller att få ut budskapet också, generellt häruppe i norr för många skoterklubbar en anonym tillvaro, varken syns eller hörs ett ljud från många av dem i t ex de moderna medierna eller pappersupplagor av massmedia /reklamblad, finns en hemsida uppdateras den vart 4 :e år osv
De enda som förutom den inre kärnan av mångåriga medlemmar som märker av dem är kommunerna som årligen betalar ut en ringa peng .......

Just det, sedan kan de märkas av när de klagar på att medlemsantalet sjunker...

Och naturligtvis finns det undantag också

Lynxfun har en poäng och samma scenario fast tydligare finns i branschen för fritidsbåtar. För 20 år sedan var du med i båtklubb, gick på fester med båtklubben, deltog i arbetsdagar med båtklubben, servad din båt på båtklubbens område.

Idag köper du en båt och kompletterar med ett "complete-paket" så att den lokala handlaren fixar allt det praktiska. Du åker båt med dina vänner, inget mer!
Det är ju så det är idag, för bara några år sedan var det livliga diskussioner och hejanden från föräldrar på ungarnas träningar i olika idrotter, idag sitter de fleste djupt försjunkna i wordfeud under den timme träningen varar, ser knappt om deras ättlingar gör något bra eler dåligt..

Men kanske någon gör en app som kan öka engagemanget för skoterklubbarna....:blink1:
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Alt2, försöker visa så mycket respekt som möjligt mot alla som sladdar lederna. Kör inspirerat men med jämn gas och försöker ha med mig farten genom kurvorna.

Om jag får fråga ni som sladdar leder, hur i helsike får folk till guppen som blir på en lång lägda där det går ett skoterspår. Menar kan ju vara nå jävulskt med gupp efter en led som går raaakt fram på en lägda.
Har själv en lägda nedanför huset som man trampar upp ett skoterspår efter(utan ledsladd). Är inte ett enda gupp på den och jag kör allt som oftast med gashandtaget stumt mot styret efter den. Är även andra runt om i husen som kör efter den, allt mellan 16-60 åringar). Väldigt trafikerad så är inte det som inte gör att det inte är några gupp på den. Enda som inte körs efter den leden är barnfamiljer med pulka.

Sen en lägda bort så ser leden oftast förjävligt ut fast den sladdas. Så folk måste ha allvarliga fel som måste ligga pumpgasa uppför en lägda. När sen några gupp har börjat komma så det för sent, tror allvarligt att vi alla hjälps åt att förstöra lederna.
Menar att de som tycker sig köra jätte lugnt också förstör lederna mer än vad de tror.

Tänk dig det kommer en valfri touring med pulka efter. Sitter man och fru med 2 barn på ekipaget, säg då att gubben i familjen kommer körande och det börjar snart en backe. Han tänker bäst man har lite fart så det rullar på lätt uppför men ser att tio meter innan så är det ett litet gupp och ändrar sig i sista minuten(eftersom frun i familjen skulle bli mindre glad om det guppar till och det inte skulle bli något sen på kvällen). Ställer sig på bromsen lite lätt och styr snön mot guppet och bygger på det och sen efter så måste han gasa på det som maskinen klarar av och det där efter har vi ett ordentligt stort gupp. Sen efter några såna ekipaget så har vi 10st jätte stora gupp och med hjälp av pumpgasande skoter ägare så är sen leden förstörd.

Försöker inte alls försvara någon menar bara att alla hjälps åt att få lederna till att bli så otroligt dåliga de är ibland. Den stora boven är ju så klart de som kör med stop och start tekniken i varje kurva och krön. Men precis alla hjälps åt sen efter det har börjat se halvdåligt ut efter en led. I en perfekt värd så hade alla åkt med ett fint och jämnt gas påslag.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det där håller jag med om. Man ska inte skylla allt på ungdomar som kör pumpgas-stilen. Kommer själv ihåg när man var mindre och var i fjällen med föräldrarna. Farsan fick ju hålla pluggen med bra mattspinn för att ta sig uppför med pulka o all last. Nu orkar ju dagens skotrar kanske lite bättre. En modern 600a med 32mm matta drar nog upp pulkan lättare än en gammal 500 fläkt med sliten max 25mm matta.

Detta är ju avhandlat förr så egentligen onödigt att ta upp det men snacket om högkammattor som förstör. Det är ju sällan(aldrig) man åker med mattspinn när man har 57mm kammar och över 150" lång. Man kan men hur ofta händer det, aldrig för mig. Visst dom river upp mer men är är ju ändå slätt efter dom. Däremot en kort ledsmiskare med 25-32 mm kammar åker ju på sladd och spinner oftare, många av dom bidrar nog till högar och guppiga leder. Min teori...
 

Frostmork

Medlem
4 feb 2012
16
0
1
Ånge
Skulle jag hitta en av lederna jag vanligtvis kör sladdad, skulle jag nog hoppa av och prisa herren.
Sen har min Formula Z en lite "speciell" variator, tillslagsvarv på typ 1500-2000 varv, sticker iväg som en smekning. Och sen måste man i princip stå helt stilla och ge gärnet för att mattan ska spinna, och det är ju klart man står och gör det på lederna...
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Om jag får fråga ni som sladdar leder, hur i helsike får folk till guppen som blir på en lång lägda där det går ett skoterspår.

I en perfekt värd så hade alla åkt med ett fint och jämnt gas påslag.
Det flesta av guppen uppkommer genom att mattan spinner på underlaget.

Stora som små skotrar, höga som låga kammar, breda & smala...som du själv skrev..

"I en perfekt värd så hade alla åkt med ett fint och jämnt gas påslag"

Det är en stor del av hemligheten till bra och hållbara leder.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Det flesta av guppen uppkommer genom att mattan spinner på underlaget.

Stora som små skotrar, höga som låga kammar, breda & smala...som du själv skrev..

"I en perfekt värd så hade alla åkt med ett fint och jämnt gas påslag"

Det är en stor del av hemligheten till bra och hållbara leder.
CASE CLOSED!!!!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ledernas skick i all ära, men det kan ju faktiskt stå nån, man får möte eller kommer ikapp sladden/pistmaskin runt hörnet, även av den anledningen svarar jag alternativ två.
-Givetvis med undantag, de flesta ligger på ibland.
 

yamis

Välkänd medlem
15 nov 2007
178
0
6
Övik
Det flesta av guppen uppkommer genom att mattan spinner på underlaget.

Stora som små skotrar, höga som låga kammar, breda & smala...som du själv skrev..

"I en perfekt värd så hade alla åkt med ett fint och jämnt gas påslag"

Det är en stor del av hemligheten till bra och hållbara leder.
Inte riktigt vad jag frågade, men ja det beror ju mestadels att mattan spinner. Igentligen var det inte en fråga bokstavligen. Är egentligen väl medveten om hur en led förblir bra och varför den oftast blir sönder körd.
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Du borde hålla avståndet så ingen olycka händer.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Höll bra avstånd, jag hade hunnit stanna men när det kommer ett gupp som personen framför gasar på i utan stänklapp på skoter flyget det is likförbannat på en! Tur man använder glasögon annars kan de gå värre!