Beror säkert på olika referenser och resonemanget är mer framåtriktat än nulägesorienterat.Lynxfun: Har aldrig hört någon som resonerat som dig angående medlemskorten, som medlem ger man sin klubb mer vikt i kontakt med myndigheter och samtidigt stöder man klubben med lite pengar.
Aldrig hört någon som känt att de måste arbeta bara för att de är medlemmar
Jag har åtskilliga i min bekantskapskrets som känner att det t ex räcker med medlemskap i ett antal idrottsföreningar där barnen idrottar med tillhörande bakningskrav men som gärna skulle betala en avgift i någon form som gick direkt till de som underhåller lederna på de platser de kör.
Man kan ju inte heller säga att detta med medlemskap i skoterföreningar har en lysande utveckling heller då i bästa fall 25-30 % av skoterägarna är medlemmar, den verkliga siffran är ännu lägre då vi är en hel del som är reggade hos flera klubbar och utvecklingen på de flesta orter är ju inte växande med 10 % per år (förutom gratismedlemskap till de som tar förarbevis på en del håll, de flesta av dem betalar dock inte andra året).
Skulle förenkla administrationen och kostnad hos klubbarna också med att slippa årliga utskick och i en hel del fall även påminnelser, varje utskick kostar ju 5,60 skr.
Personligen betalar jag på 4-5 ställen varje år genom medlemskap men egentligen skulle det räcka med ett medlemskap och möjlighet att betala in samma summa som medlemsavgiften på de andra ställena då det känns onödigt med att "dubbelregistreras" (det får SSU mfl syssla med:blink1: )
Skulle någon av snöskoterorganisationerna våga ta steget och införa möjlighet till individuellt medlemskap typ de flesta andra nationella friluftsorganisationer och motororganisationer skulle det ge en mer rättvis bild av möjligheten att påverka våra möjligheter att köra snöskoter fritt på lång sikt
För övrigt går det aldrig att komma ifrån att våra maskiner sliter på lederna, skapar pucklar osv då det ligger i rörelsens natur oavsett det är skidåkning eller snöskoteråkning, givet påverkar mattslir och dessa eviga Snow poos en del har förkärlek för att lägga var 100:e meter men i det stora hela behövs aktivt underhåll från första snön med trampning och sedan regelbunden sladdning anpassat till trafikintensiteten