E-tec 600 2015 dör

Snoflan

Ny medlem
30 dec 2024
3
0
1
18
Umeå
Hej, har en Lynx Boondocker 3900 600 e-tec från 2015. Har gått bra förutom lite igentäppta avgasportar vilket snabbt rengjordes. Men nu har den dött helt:/ Det började med att den inte gav nån effekt med mycket gas från tomgång, bara lite konstigt mullrande och upp på max ca 4500 var. Men gick bra om man pumpade upp den i varv lite mer. När den låg lite tippad kom samma mullrande ljud vilket försvann när jag tippade upp den igen.

Sedan ströp den när man gav mer gas, men gick bra om det var korta intervaller. Sen dog den helt och fick motorstopp, vilade lite och startade igen. Gick bra på tomgång men dog när jag gav gas sedan tändes motorlampa. Efter det går den endast om jag pumpar gasen intensivt och då går den dåligt och dör ibland (när jag försökte ta mig hem).

Nån som har någon ide på vad felet kan vara, allting uppskattas!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.234
1.072
113
Stora Blåsjön
Beroende på vilken mätare du har så kan man få fram felkoden när motorlampan är aktiv, vilket kan ge en ledtråd.
Annars låter det som felande soppapump eller igensatt soppafilter.
 
Reactions: Snoflan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.798
849
113
Kramfors
Instämmer med askern troligen bränslepump eller bränsletrycksregulatorn som lämnat in. De går felsöka genom att mäta bränsletrycket. Man byter även bränslefiltret i samma veva som pumpen.
 

Snöskor

Medlem
9 feb 2022
11
7
3
41
Hälsingland
Även om det kanske inte är det som är felet så är det bra praxis att kolla reedkorgar/insugsgummin med. Kolla efter trasiga membran samt om gummit är sprucket, får ta lös och bryta lite på gummit så ser man om det är hål.
 
Reactions: mattgojohn

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.529
409
83
Malå/Adak
Det börjar vara dags för att insugsgummina ska gå sönder på den årsmodellen.
Dom kan se hyfsade ut men ha delaminerat/släppt från aluminiumkorgen. Tyvärr en del skruvning att ta loss och kolla.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.399
181
63
Offerdal, Jämtland
Det kan även vara bränsletrycksregulatorn som har lossnat. Det är int helt ovanligt på etec-maskiner. Den sitter på tankarmaturen tillsammans med pumpen och ena bränslefiltret så du kan ju kolla alla de delarna samtidigt. Jag har en tråd gällande en summit 2015 där vi hade diverse problem (mest RAVE-relaterat men även bränsletryck). Kolla den, det kanske står något där som kan vara till hjälp. Men som de andra skrivit, byt båda bränslefiltren, kolla pump och bränsletrycksregulator, kolla insugsgummin.
 

Snoflan

Ny medlem
30 dec 2024
3
0
1
18
Umeå
Prefekt, tack för svar. Nu står skotern i ett var garage hemma så ska plock isär lite och kolla:) Bara synd att missa majoriteten av nysnön i hemavan
 

Snoflan

Ny medlem
30 dec 2024
3
0
1
18
Umeå
Tjo, har plockat ut tändstiften och lite så, är väldigt mycket olja. Är det tecken på att den gått orent eller bara gått med dålig bränsleförsörjning tro?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.182
150
63
Säfsen
Kom på en grej som inte har med ditt fel att göra, men när du ändå är runt motorn och mekar så kolla att inte skruvarna som håller grenröret har släppt. Det har jag varit med om på flera Lynxar, så känn på dem och dra efter om det behövs.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.798
849
113
Kramfors
Tjo, har plockat ut tändstiften och lite så, är väldigt mycket olja. Är det tecken på att den gått orent eller bara gått med dålig bränsleförsörjning tro?
Mycket olja på stiften lät underligt ta en bild. Om motorn går fett blir stiften blöta och lite åt oljahållet men de är ju tvärtomfel vs soppabrist.
Om du inte bytt tändstift så prova det så du inte bara semisläkt dem. Om du inte har de dyra indexerade stiften så sätt din vanlig billiga som är anpassade för maskinen de duger gott speciellt för test.