Jag verkar ha fått ett underligt fel på min Ranger 49. Etec 600 2016.
Den kommer inte över 4300rpm.
Inte förens man juckat lite med gasen eller kört länge, så kommer den ur detta läge.
Då går den som vanligt igen.
Det är som att den är kvar i varmkörningsläge, fast den är över den temperaturen och meddelandet i displayen släckts för länge sedan.
Jag har provat det mesta nu och förmodligen läst de trådar som finns på nätet och det verkar "relativt" vanligt men ingen som har nåt svar.
Jag har provat med den lokala handlaren, men jag skulle tro att prio där är sälja nytt och serva.
Jag har inga felkoder eller motorlampa.
Jag har rengjort avgasportar, bytt avgastempgivare, bytt tändstift och de sitter åt rätt håll, bytt båda bränslefiltrena, kollat bränsletrycket som ligger stadigt på 3bar, mätt tändkablarna, kollat insugsgummina, dragit isär och satt ihop alla kontakter jag hittar, dragit i varje tråd och sett om den varit lös.
Problemet kommer vid varje kallstart/nystart på dagen och är inte nåt som dyker upp under körning senare, om man inte låter den stå en stund.
Det är ju som att det är nåt som gör begränsningen till 4300rpm, men vad?
Den kommer inte över 4300rpm.
Inte förens man juckat lite med gasen eller kört länge, så kommer den ur detta läge.
Då går den som vanligt igen.
Det är som att den är kvar i varmkörningsläge, fast den är över den temperaturen och meddelandet i displayen släckts för länge sedan.
Jag har provat det mesta nu och förmodligen läst de trådar som finns på nätet och det verkar "relativt" vanligt men ingen som har nåt svar.
Jag har provat med den lokala handlaren, men jag skulle tro att prio där är sälja nytt och serva.
Jag har inga felkoder eller motorlampa.
Jag har rengjort avgasportar, bytt avgastempgivare, bytt tändstift och de sitter åt rätt håll, bytt båda bränslefiltrena, kollat bränsletrycket som ligger stadigt på 3bar, mätt tändkablarna, kollat insugsgummina, dragit isär och satt ihop alla kontakter jag hittar, dragit i varje tråd och sett om den varit lös.
Problemet kommer vid varje kallstart/nystart på dagen och är inte nåt som dyker upp under körning senare, om man inte låter den stå en stund.
Det är ju som att det är nåt som gör begränsningen till 4300rpm, men vad?