Edge X 600 -01 - Ny matta

Stefansson

Medlem
27 nov 2006
24
0
1
Arjeplog
Hallå Hallå!

Jag sitter här å funderar på om jag ska skaffa en ny matta till skotern då den är lite halvkass! Men till frågan: vad är den största storleken på kammarna som kan passa i en Edge X 600 -01:a?

Tacksam för svar!

MVH/Viktor
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Sv: Edge - Matta

Jag har en 700 -01 som jag satte i en 51 matta i bara så där tjopp rakt av utan vare sig modifieringar (mindre drivhjul) eller nånting.. Inte ens bedövning behövdes.
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Sv: Edge - Matta

Du mäter hur stor träkloss du kan få in, altså hur höga kammar. Du kan testa dig fram !

/Anton
 

Stefansson

Medlem
27 nov 2006
24
0
1
Arjeplog
Sv: Edge - Matta

Jaha okej! då vet jag det, ska försöka ordna det snart med ny matta!

Tack så mycket för alla svar!

MVH/Viktor
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Sv: Edge - Matta

Jaha okej! då vet jag det, ska försöka ordna det snart med ny matta!

Tack så mycket för alla svar!

MVH/Viktor
Större än 38mm kammar har du nog inte så stor nytta av på en kort sportmaskin. Det som brukar kunna ta i är väl kylflänsarna i tunneln, orginalmattorna har ju glipor i kamm-mönstret vid dom vilket kan behövas klippas till om man inte låter det nötas till om man sätter på större.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Ja just det. större än 38 eller kanske 44 behövs inte. Men du frågade hur mycket som fick plats å jag hade 51 matta på min edge. Jag kan ju säga att jag har 38 matta på nu, på grund av att 51 mattan inte tål håga hastigheter.
Jag är mycket nöjd med just 38mm kammhöjd.
51 mattan var en polaris matta så den kan ju ha varit "utskuren" för kylflänsarna.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Jag har nyligen installerat 44mm matta på min edge 800 -01 samt 9 kuggar nonslip. Ett dumt beslut såhär i efterhand då drivhjulens tänder tar i boggiskenorna. Har ändå kapat plastklackarna så de gick fritt när skotern var utan belastning men i minsta lilla gupp tar de i.. Ska nu testa me 8 kuggars å håller tummarna för att de går fritt...

/LESS !!!
 
R

Robin

Jag har nyligen installerat 44mm matta på min edge 800 -01 samt 9 kuggar nonslip. Ett dumt beslut såhär i efterhand då drivhjulens tänder tar i boggiskenorna. Har ändå kapat plastklackarna så de gick fritt när skotern var utan belastning men i minsta lilla gupp tar de i.. Ska nu testa me 8 kuggars å håller tummarna för att de går fritt...

/LESS !!!

Lättast är ju helt enkelt att kapa boggi skenorna ist för att börja karva i plastklackarna. Därefter bara borra nya hål för plastklackarna och montera tillbak på skenorna.