effektavgassystem Apex. vars köpa?

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
Hej.
Någon här som vet vars här i Sverige man kan få tag på ett effekthöjande system till yamaha apex?
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
har skickat iväg ett mail till bengans,såg på blocket att han hade effektsystem till gamla rx-1an (2003-2005) hoppas han har nåt till apexen me.

Har kikat på Excell, man jag vill ha nåt som liknar orginallooken på skoten, dvs 2 mynningar bakom dynan.

nån måste väl ta in bender, white knuckle och vad nu finns för system till apexen till Sverige.. eller man får kanske ta och importera själv.
:confused::(
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tikka har också system har jag för mig. Dock så ger det ingen effekt, bara ljud. Du vinner iofs också vikt.

Den eventuella effektökningen som uppmätts är så liten att det kan vara felmätning.
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
har frågat efter på bengans, men dom hade tyvärr inte till apex.
ang mc-xpress så är jag väl inte riktigt ute efter en turbo än.(men vem vet..nästa vinter kanske man vill ha mer kräm ur motorn)

Kn-racing har nåt typ av system till bl.a apex. (http://www.knracing.se/tpi_masterflo.htm)
undrar om master-flo är ett system som ser ut som orginalsystemet(dvs 2 avgas mynningar) måste kolla upp det. det går dock på 5895kr. blir nog säkert billigasre om jag beställer ett från staterna.
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
hauck har ett system för 3449 kronor
bender har ett för 3757 kronor
och white knuckle har ett för 2697 kronor

men då blir ju frakten lite...
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
varför ska du ens sätta dit ett avgassystem?

så mkt pengar för så lite.
blir dyra hästar
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En jag känner kör med ett Excell enkel-system på sin maskin och det låter nå så fruktansvärt illa. Man hör honom på 10 km avstånd om avgaspipan är mot ens håll (jag pratar skogsterräng). Och det är inte det där vassa 2T ding-ding-dinget utan det tryckande 4T thhumpheth från en motor som går i 10500 rpm.

Sedan huruvida man vinner effekt är en annan sak. Ger väl lika mycket som att byta slutburk på en 2T, i slutändan nada.

Det man vinner på är vikten, och det blir dyrt kilopris.
 
Last edited:

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Fanns ingen Apex där, bara Nytro. Och 2.5hk på topp kan lika gärna vara inom felmarginalen för bromsbänken.

Jag skall visst få +2hk på min för att jag kör med CK10 stift istället för CK9 (om jag skall lita på en bänk). Ger lika mycket som nytt system och kostar 400:- :)

Nu följde dessa med mitt filterkit, men ändå...
 

debaser

Aktiv medlem
20 okt 2005
68
0
6
jo har hört det där om att byta stift, ska väl ta och göra det nångång. dåligt eg att man måste plocka bort så många kåpor för att komma fram till tändstiften på apexen. men well well, det är ju inte ofta man behöver byta dom. skönt med 4takt ...stabilt och bra.
 

SpeedTech

Medlem
23 nov 2006
22
0
1
Skellefteå
Fanns ingen Apex där, bara Nytro. Och 2.5hk på topp kan lika gärna vara inom felmarginalen för bromsbänken.

Jag skall visst få +2hk på min för att jag kör med CK10 stift istället för CK9 (om jag skall lita på en bänk). Ger lika mycket som nytt system och kostar 400:- :)

Nu följde dessa med mitt filterkit, men ändå...
2,5hk på topp . Ja.. men vid 8400 rpm ger det 5hk.
Vi körde flertalet bromsningar gentemot original. Så det ligger inte inom felmarginalen för bromsbänken.
Avgasy systemet är egentligen konstruerat för att ge ännu mer effekt än original vid högre trimningsgrad av motorn.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
2,5hk på topp . Ja.. men vid 8400 rpm ger det 5hk.
Vi körde flertalet bromsningar gentemot original. Så det ligger inte inom felmarginalen för bromsbänken.
Avgasy systemet är egentligen konstruerat för att ge ännu mer effekt än original vid högre trimningsgrad av motorn.
Jag kan tänka mig att man vill ha lite andra system om man har en fläkt som matar motorn, men på en original så är det ganska bortkastat.

Bättre att isf kasta ut pengarna på andra kammar, eller om du har en äldre RX (gasare) så är ECP-kit att föredra.

Det första man öht taget skall göra innan man ens funderar på att öka hk i motorn det är att skaffa vkit. Då får man mycket mera pulver ner i mattan, vilket i slutändan är det viktigaste.

Jag har läst om att man kan öka matteffekten med upp till 15hk på en maskin som har ca 140hk. Sanning eller ej vet jag inte.

Jag har iaf vkit, och det gör susen, betydligt mer än vad 2.5hk i motorn gör, för det blir väl i slutändan 1hk i mattan.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Måste bara hålla med Micke här :) Lägga så många lappar på nåt som får skiten till att leva helvete. Sen om snuten är ute så är det bara att lämna den. V-kit är nog en bättre investering som dessutom får skoterhatarna att hålla käft.
 

SpeedTech

Medlem
23 nov 2006
22
0
1
Skellefteå
Bättre att isf kasta ut pengarna på andra kammar, eller om du har en äldre RX (gasare) så är ECP-kit att föredra.
Det är tillsammans med sådana modifikationer som vårat avgassystem kommer leverera betydligt mer effekt än vad kammarna exempelvis gör med original avgas. Är det någon som vill qoute:a eller svara så gör det på våran mail så får ni svar där.