Efi överhuvud taget

N

Nilla

Hur är det igentligen med dessa innsprutningar???
Ni som har erfarenhet innsprutningar kan väl berätta lite fakta!
Ärligt talat, inte en massa blaj nu!!!
 

Thunders

Medlem
1 jan 2000
40
0
1
Älvsbyn Sverige
Ja, det är ju jobbigt om det inte är batterilös efi iaf. har en RXl 650 EFI -93a som man måste knalla å byta batteri på och det.. och om batteriet skulle kejka då har du inte en chans att få igång den. Men dom blir ju lättstartade och sånt. Men jag finner mer nackdelar än fördelar
 

stigge

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Arvidsjaur
Jag har haft 4 skotrar med insprutning.
Den första var en Polaris 650 -92, den var ibland lite "skum" vid varmstarter, pluddrade och gick orent. Men det var ju lite av en prototyp över insprutningen, bl.a så byggde dom om det på garantin.

Sedan så har jag ägt 3 Arcticar med EFI (Wildcat, Ext, ZR) dom har fungerat helt perfekt. Wildcaten och Ext var ju utrustade med batteri, men det har jag aldrig behövt byta. ZR som jag kör nu är batterilöst, är väl kanske ändå lite mera tillförlitligt, för blir man utan ström i ett EFI-system med batteri så kommer man nu ingenstans.
Men jag har inte blivit stående någonstans i skogen med någon av dessa 4 skotrar och då har jag väl tillrygalagt tillsammans ca. 1700 mil med dessa skotrar.

Tycker att det bara är tjafs när man gnäller på EFI, för detta är nog framtiden även för dom märken som använder sig av förgasare idag.
Undantaget är väl dom som vill trimma och då kanske kunna mixtra med förgasarinställningar, och inte har kunskap om hur motsvarande EFI-systemen kan ställas om.

Men givetvis så går det ju också att utveckla insprutningssystemen ytterliggare, tänker framförallt på avgasrening, mm. Och jag tror inte att driftsäkerheten blir sämre för det ändå. Det är ju bara att kika på bilmotorer, finns väl ingen biltillverkare som tjafsar med stenåldersteknologi i form av förgasare idag.
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det finns ju fördelar och nackdelar med allt, men jag ska försöka spalta upp det åt dig.

EFI Förgasare

Dyra reparationer Billiga reparationer
Svårt att repa själv Relativt lätt fixa fel
Många felkällor Få felkällor
Batteri(en del) Inget batteri
Ställer om sig själv Byte av munstycken
Svår att trimma Lätt att trimma

 

mikael2

Rookie sledder
1 jan 2000
8
0
0
om man har efi och vill byta till vanlg förgasare passar en vanlg förgasare eller måste man köpa en massa andra grejer för att det ska passa?
 

500sp

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
Jag körde tidigare en Polaris 500sp EFI -92 och det blev ca. 500 mil på tre vintrar. Jag kan bara konstatera att den gick perfekt hela tiden.Inga kallstartproblem,låg bränsleförbrukning och pigg motor.När jag sålde den hade den gått ca.1100 mil utan problem.Det var med en tår i ögat som jag sålde den, men mer pulver under huven och bättre fjädring fick mig att börja köra förgasare (Polaris tillverkar ju inte EFI längre och jag vägrar sätta mig på en Artic Cat ;-)
 

Michael

Välkänd medlem
1 jan 2000
399
0
16
Det har nog betydelse vilken skoter som ska konverteras. Jag kan bara svara för Indy 500 som jag konverterade strax före jul.

1. 2 st Förgasare WM38
2. Gaswire
3. Chokewire
4. Bränslepump
5. Bränsleslangar och avluftnings-slangar
6. Nippel i vevhus för bränslepumps-vakuum
7. Kylslangförminskare
8. Vulktejp
9. Kylvattenslang 8mm
10. Tempgivare

+ cirka 3 timmars fritid.