Ändringar i variatorn påverkar ju inte motoreffekten över huvud taget! De tar man till för att anpassa kraftöverföringen till hur motorn har blivit efter trimning (ändrad vridmomentkurva, ändrat varvtal för maxeffekt etc).
Det är svårt att säga hur mycket effekten ändras med trimpipor, det beror ju både på hur väl avstämt originalavgassystemet är (var) och hur bra trimpiporna är. Jag har en känsla av att de flesta trimpipor bara ger en massa oljud men ingen direkt effektökning.
Enda sättet att ta reda på saken är att mäta upp effekt- och vridmomentkurvor för samma motor med originalsystem respektive trimpipa.
När det gäller trimning av insprutningssystem ("chippning") så är det relativt enkelt om man vet vad man håller på med.
Du behöver en pc, en eprombrännare och lite kunskaper om hur programvaran är uppbyggd.
Börja med att läsa av eprommet som sitter i styrdonet. Ta sedan och studera den binärfil som du får ut. En del av den utgörs av programkod, som måste disassembleras för att bli ens i närheten av begriplig. Resten består av olika tabeller. Det finns alltid en "huvudtabell" för insprutningstid som funktion av gaspådrag och varvtal. Det är i första hand den man ger sig på och ändrar värden i när man håller på och trimmar, för att få den bränsleblandning man vill ha under olika förhållanden.
Sen finns det en massa ytterligare tabeller också, för kallstart/varmkörningsanrikning, accelerationsanrikning, kompensering för lufttryck och lufttemperatur mm. De brukar man som regel inte behöva röra. Man kan inte se i klartext vilken tabell som är vilken eller vad de olika värdena betyder, man måste studera vad programkoden egentligen gör för att bli klok på det.
När man är klar med ändringarna i filen bränner man den till ett eprom och provkör det i styrdonet.
Ett tips om du ska börja rota i insprutningsprogramvara är att först och främst lära dig assemblerprogrammering på den typ av mikroprocessor som sitter i styrdonet (vanligtvis 6803 eller 68HC11). Ta sedan och läs på de patent på insprutningssystem som tillverkaren (JECS, Japan Electronic Control Systems) har.
De går att söka på http://www.uspto.gov/patft/
Prova följande söksträng:
an/"Japan Electronic Control Systems" and abst/injection