El problem Formulla III -97

putte11

Medlem
5 mar 2007
8
0
1
Sävar
Jag har råkat ut för att ALL el har slutat fungera helt plötsligt, instrumentering belysning rubbet. Finns det någon huvud säkring någon stans? Har försökt se om det är kabelbrott någon stans men inte sett.:confused:

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
De kan va så att lysspolen har gått sönder för dig och då får du byta statorn, ett annat problem kan också att du har fått kortis i form av att en kabel kan gå i jord i chassiet och de får ej ske då de e växelspänning i maskin.
Det går att mäta fram om du får spänning fram till regulatorn, får du de så kan de va regulatorn som e trasig och ej släpper igenom ngn spänning.

Lycka till ;)

formulalll

Ny medlem
16 mar 2006
4
0
1
Om det är en spole som gått sönder i statorn är det billigare att lämna in den för omlindning.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Dooleys ska inte klaga nu eftersom jag inte är någon elexpert. men är det inte likström i alla fordon för att det är den enda strömform som går att lagra dvs i ett batteri eller har jag fel? i sånna fall måste det sitta en transformator någonstans i skotern då eller :D ?

attest

Aktiv medlem
6 mar 2007
98
0
6
Borlänge
www.stormlyktan.com
men är det inte likström i alla fordon för att det är den enda strömform som går att lagra dvs i ett batteri eller har jag fel? i sånna fall måste det sitta en transformator någonstans i skotern då eller :D ?
Sant att bara likström kan lagras i ett batteri. Och den strömmen begränsas/likriktas i en regulator/likriktare.Men ofta används växelström till ljuset.Speciellt på mc där du har två skilda system
Den enda transformator som finns på en snöskoter är tändspolen.

Putte11 efter att ha kollat säkringarn och e.v jordpunkter så får du kolla upp regulatorn.
Spänningen före regulatorn ska vara 12-30volt ungefär och efter regulatorn12-14volt.
Men det kan vara ljus-slingan på statorn som gått sönder.
Kostar ungefär en 1000lapp och den blir bättre än ny.s
kicka pm vid intresse