Elektrisk tankmätare

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Har "problem" med tankmätaren. Från fullt och ned till halvtank stämmer den. Men sen rasar den snabbt och när den står på helt tomt så är det 15 liter kvar! Tanken rymmer 40 liter så det är ju en rejäl felvisning.

Någon fler som har lika dålig precision? Någon som vet hur man justerar/kalibrerar mätaren?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
vette89 skrev:
Har "problem" med tankmätaren. Från fullt och ned till halvtank stämmer den. Men sen rasar den snabbt och när den står på helt tomt så är det 15 liter kvar! Tanken rymmer 40 liter så det är ju en rejäl felvisning.

Någon fler som har lika dålig precision? Någon som vet hur man justerar/kalibrerar mätaren?
Givaren får nivån genom en flottör i änden på en metall stång som går ner i tanken för att ändra nivå visningen så kan du böja metall stången, lyft flottören för hand så ser du hur den visar och där igenom kan du se hur du ska böja den
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
OK! Har du (eller någon annan) tips på hur man böjer den lättast? Jag menar alltså hur man kommer åt den. Är det mycket skruvande?

Men när jag tänker efter undrar jag om det verkligen är rätt metod? Jag upplever det inte som att den missvisar vid full tank. Om jag böjer den flyttar ju hela skalan och det kommer att visa typ full tank vid ca halv? Det kanske är bättre att ha felet i den ändan av skalan men inte så som jag vill ha det.


Den visar ungefär så här:

Full tank = 40 liter
Halvtank = ca 20 liter
Tom tank = ca 15 liter kvar
När den visar tomt och jag tankar fem liter så går den upp på halvtank.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Det låter som din givare är trasig, jag vet inte hur den är konstruerad men det brukar vara en typ av vridpotentiometer och troligen har några av lindningarna gått av, ungefär som tex en kupéfläkt i bilen kan bli så den bara går på två av fyra steg eller så
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
Men borde den inte rasa tvärt ned till tomt då? Den sjunker stadigt från halv till tom med den hastighet det tar för mig att köra upp ca 5 liter. Den kan alltså visa på kvartstank och då har jag alltså CA 17,5 liter kvar.

Ursäkta om jag verkar skeptisk. Det är inte min mening att vara besvärlig.:eek:
 

Ylex

Välkänd medlem
7 jan 2006
106
0
6
Pajala
Vet inte om jag förstått rätt, men på min skoter så sjunker den rätt fort från full till halvtom, sen kan den visa på tomt i ganska många kilometer. Kan dock bero på att tanken smalnar av, så den är väldigt brev nedtill.

Kan din tank råka vara likadant byggd?
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
vette89 skrev:
Men borde den inte rasa tvärt ned till tomt då? Den sjunker stadigt från halv till tom med den hastighet det tar för mig att köra upp ca 5 liter. Den kan alltså visa på kvartstank och då har jag alltså CA 17,5 liter kvar.

Ursäkta om jag verkar skeptisk. Det är inte min mening att vara besvärlig.:eek:
OK då fattade jag fel när du sa att den gick upp från tom till halv på 5l jag trodde att den inte visade nått förrän halvtank.
Jag är ganska säker på att det ändå är ett givar fel, jag skulle plocka upp den ur tanken starta skotern och kolla funktionen manuellt för att se hur mycket och när den reagerar.
 

vette89

Välkänd medlem
7 jan 2006
245
0
16
Sundsvall
MrGreen skrev:
OK då fattade jag fel när du sa att den gick upp från tom till halv på 5l jag trodde att den inte visade nått förrän halvtank.
Jag är ganska säker på att det ändå är ett givar fel, jag skulle plocka upp den ur tanken starta skotern och kolla funktionen manuellt för att se hur mycket och när den reagerar.
Jag försökte beskriva hur jag vet att det är ca 5 liter mellan halv och tom tank på mätaren. Men jag ska kolla på så sätt som du beskriver. Kanske kan man ta en ståltråd och böja till en krok som man hakat i armen till flötet. Så kanske man kan kolla hur den reagerar utan att skruva ur den.


Ylex skrev:
Vet inte om jag förstått rätt, men på min skoter så sjunker den rätt fort från full till halvtom, sen kan den visa på tomt i ganska många kilometer. Kan dock bero på att tanken smalnar av, så den är väldigt brev nedtill.

Kan din tank råka vara likadant byggd?
Men då borde fler än jag ha samma problem, om det är totalt felkonstruerat? Är det någon där ute som känner igen mitt problem?