elfel efter årets första dopp(f7)?

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
Sänkte min f7a idag!
Å nu efter när jag startade den så funkade inte instrumenten å de verkade som om APV motorn lagt av?
Är de nåt som brukar paja?

å vad behöver jag byta kolla?
har dragit runt den uppochner å så sen så startade den..
ska så klart byta oljan i kedjehust med.

mvh johan
 

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
Verkar som att apv-motorerna brukar ha en tendens att sluta fungera när man badar med dom :).

På min maskin rostade apv-motorn ihop och sedan fick jag massa vatten i oljebehållaren (nere i slangen) vilket gjorde att den senare skar för mig.

Se till att kolla så det inte är nå vatten nere i slangen..
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ny APV-motor.
Töm hela oljesystemet och i med ny olja och låt det rinna lite för att få ur allt vatten.
Spruta kontaktsprej i alla kontakter.
 
B

Biosteel

men du körde väll inte för guds skull med maskinen efter att du hade sänkt den ? . jag gjorde samma misstag senare förstog jag vad som va fel . det låg vatten kvar i vajrarna åt avp motorn så dom frös och sen orkade inte avp motorn lyfta dom och den brann upp..
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
jag sänkte min F7a. Drog den bara tom och körde vidare. TÄnkte aldrig på att byta oljan eller kolla apv motor. men allting funkade hela sessongen.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
k-len: Jag tror inte att du hjälper till så mycket nu.

Börja med att utesluta Biosteels problem. Lämplig metod kan vara att ha skotern i ett varmgarage en stund. Sen följer du Pyrros instruktioner.
 
B

Biosteel

k-len: Jag tror inte att du hjälper till så mycket nu.

Börja med att utesluta Biosteels problem. Lämplig metod kan vara att ha skotern i ett varmgarage en stund. Sen följer du Pyrros instruktioner.





:boring:
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
nä jag körde inte förens jag jag hade haft den i värmegaraget tills en va tinad..
sen har den stått över natten med värmen på.

men de va full tank med både olja å soppa så nivåerna va precis under locken när jag sjönk.
å sen efter så ser jag ingen skillnad på de! tror ni jag ska byta endå?

så apv motor är de bara att byta?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
APV motorerna brukar ge upp , själva motorn är ganska tät med oringar osv men slangen går rakt in i den delen som sköter "gränslägena" , pluggade slangen sist men tyvärr sjönk jag inte så om motorn klarar sig då vet jag inte änn ...... jag rekomenderar att du luftar pumpen , luta skotern åt vänster ta bort bukplasten och lossa 10 mm bulten för luftningen på pumpen å låt de rinna ut några DL i rent kärl , eventuellt vatten syns i botten av oljan ...

slanga ur en del av tanken i tex en 10 L hink , sug efter botten och i fotholkarna eventuellt vatten syns direkt i botten av hinken , finns de vatten tömmer du hela tanken å stoppar ner en trasa å torkar tort (om du inta har för grova armar vill säga )
 
Last edited:

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
tackar då ska jag hem mecka eftr jobbet!
vad tror in om instrumenten då allt va dött men lysena lös?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
skuva isär det å lägg det ovanför ett element några dar är mitt tips , skruvarna är nån 4-kantig variant men går att få lös med en liten mejsel med rätt bredd på
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
tackar för alla svar.. den går å apv motorn funkar igen! bara instrumenten kvar å dom ligger på elementet nu:)

bara att hoppas!
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
vilken skruv är de för luftning av oljepumpen?
tittat i mina papper från när skotern va ny, men där är de bilder på fel pump?
mvh johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en bult med 10 mm nyckelfattning i framkant på pumpen , om de börjar rinna olja eller vatten ur hålet är det rätt bult