elfel eller bensin fel?

rotax_oxsta

Medlem
3 apr 2006
26
0
1
s-vall
har en skidoo skandic 377 -82 som har börjqat *****s med mig. Om jag sätter i 2st nya stift och kör ca 2 timmar med den, och ska sedan köra med den igen, så verkar det som den bara går på 1 cyl, eller misständer på annat vis.

men om jag byter ut stiften till ngr andra ( kan även vara beg) så startar den på en gång och går som den ska. i lika lång tid. sedan måste jag byta stift igen. osv.

vad kan detta vara för fel ??

* nya tändstift
* ny tändspole
* bensin i tanken ( fullt )
rotax
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Hur ser stiften ut??

Hur ser stiften ut efter den stannat då?? Är dom genom dränkta?? Torra?? Gyllenbrund?? Hur ser gnistan ut? Ha'de
 

Selle73

Medlem
17 dec 2005
8
0
1
51
Piteå
Kolla soppan så den inte surar stiften

Kör den riktigt varm o gasa ordentligt stäng av o kolla direkt färgen på stiften Gyllenbrun
 

rotax_oxsta

Medlem
3 apr 2006
26
0
1
s-vall
ja,dom verkar lite blöta. Jag kör den inte på v-power. igår kollade jag så att flottören stänger, och så att membranet i soppapumpen funkade som det skulle. fast jag är osäker på om det ska komma luft i vevhus slangen när man blåser i "in" slangen...

på nåt vis verkar det som den blir sur , men jag har ingen aning om vart/hur
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Prova att byta spole, kan ju vara så den håller på att ge upp...därmed en sämre tändgnista efter att du kört och fått den varm! Prata med en återförsäljare/skrot å beställ en å sen provar du, kan ju om inte annat lämna tillbax den.

Lycka till!!!
 

rotax_oxsta

Medlem
3 apr 2006
26
0
1
s-vall
jag pratade med en arbetskompis idag och han sa att det nog va membranet iallafall !
jag får testa det till o börja med,för annars har jag ingen aning....
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Bytt pumpen... Why??? Soppa verkar de ju få. Lite mer fakta tack! Har inte sagt hur stiften ser ut ännu förutom blöta.. Är som svarta eller? Hur går den när den går då?? Bluddrar den eller?? kan den möjligen dra tjuv luft?? Ha'de
 

rotax_oxsta

Medlem
3 apr 2006
26
0
1
s-vall
ja den typ bluddrar, eller går som på en cyl. och ibland om jag har tur , och får upp den i varv, så går den som vanligt - tills jag stänger av den. dåär det kört att få igång den.
 

rotax_oxsta

Medlem
3 apr 2006
26
0
1
s-vall
jag bytte soppapumpen för att jag trodde att den tog soppa genom vevhusvent.
och där blev sur, men det visade sig att det inte var så!
däremot var det ett litet hål utifrån på den ,som inte har på den nya....
 

Dooleys

Välkänd medlem
5 apr 2006
798
0
16
Lät va lite lite komp, demontera och kontrollera, nypning eller så har ringarna sotat fast en aning.
 

rotax_oxsta

Medlem
3 apr 2006
26
0
1
s-vall
ska man byta kolvar samtidigt ? eller är det överkurs ? går det isf att få tag på "rätt" kolvringar ? om man inte byter kolvarna.... vad ska man göra mer , när man ändå håller på? taxsam för tips !!
några speciella lager eller så ,som åxå ska bytas ?