elproblem zl500

nm_gg

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
undrar bara om någon här på forumet har haft problem med att stänga av sin maskin, eller nån mek som skruvar artic..går ej att jorda ut cdi..ej fel på cdiboxen...har provat med utbytes..

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Någon jordledning till CDI eller tändplatta som inte gör kontakt, kanske?
Eller jordförbindning mellan motorn och chassit som är dålig?

nm_gg

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
inte vajern mellan motor å chassie iallafall
för den har jag bytt ut.. så där ska det jorda.. har bryggat lila kabel från cdi till jord på fyrpolingskontakten...och kollat kabel från fyrpoling till jord..mätt resistans över tändningslås, nödstopp för att kolla eventuella avbrott...helt ok vad jag kommer fram till...kommer gnista iallafall..borde ju inte vara heller att nån kabel ligger och jordar heller eftersom maskinen jobbar med öppet system..borde det ej finnas gnista i sådant fall..

nån som haft maskin med samma fel=stannar ej

nm_gg

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
nån som vet något??..så man slipper gå igenom alla kablar å kontakter..har hört att det har varit problem med andra maskiner av samma modell men då har de varit cdi:n som gett upp...

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Är det en separat kabel ut från CDI:n som ska jordas för att stänga av? I så fall brukar den oftast vara direkt hopkopplad med någon av ledningarna till tändplattan inne i CDI:n, ev. med någon diod i serie.

nm_gg

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
svar till torbjörn: japp det är en separat kabel som ska jorda ut boxen...ingen diod dock vad jag kan se...har fått schema av en handlare..

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
Har du mätt bakvägen genom dödarkabel till motorblocket? Vet inte precis vad det ska vara för värde men på min f.d. Polaris låg det runt 2kOhm om jag inte minns helt fel. Annars kan du testa att skala dödarkabeln så nära CDI-boxen du kan och lägga en kabel som du är säker på att den är hel därifrån och till motorblocket (ex. topplocksbult). Om den fortfarande inte stannar så har jag slut på ideér och du får nog lov att stana med hjälp av choken :)

nm_gg

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
svar till egon: japp bakvägen kollad och den är ok, har skalat av kabeln nära cdi och kontrollerat även det.. drygt fel det här..får nog riva allt å gå igenom varenda lilla kabel...