elpumpar

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Hur stor "krans" och drev bör man ha då? skulle det funka med en pump ifrån en cross kanske? hittade några lämpliga utgångs objekt när jag googlade lite

Sen skulle det ju vara bra att veta hur fort vattenpumps axeln snurrar jämfört med veven.

Onc_Johan

Medlem
17 okt 2011
16
0
1
Örnsköldsvik
Håller med delvis, nog kan man köra prylarna helt manuellt men tänk på att det trotsallt är en del mått att tänka på. Yamaha har 0.03-0.08mm resp,0.09-0.15 som tolerans över drev och yttre drevbana mot huskropp. Detta tycker jag är betydligt enklare att bearbeta i en styrd maskin än att stå och jävlas med en 4-backschuck eller hur man nu väljer att köra excentern. Kan du svarva och göra klart alla detaljerna förutom hålet så kan du ju låta nån köra hålet åt dig. Får du inte tag på någon så kan jag titta på det åt dig.

Angående pumpens rotation så är det passande med mindre drev ju högre varvtal du har på drivaxeln. I mitt fall så sitter den direktmonterad på veven vilket ger över 10 000rpm på pumpaxeln. Med tanke på ändamålet så bör en av de där pumparna du hittat fungera utmärkt då den inte har något annat ändamål än att förse turbons lager med olja :) kanske t,om nödvändigt att använda sig av en restriktor ifall den matar för mycket ( vissa aggregat gillar inte detta ). Hur har du på retursidan? Är det självrinning där? Posta gärna lite bilder så får man se.

Med vänlig hälsning, Johan.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Har varit runt och letat efter delar till pumpen idag på alla tänkbara ställen men utan resultat.. typ 230spänn kostar "pumpdelarna" ifrån en ktm450. tror nog att det blir lagom storlek..

Sådär är returen iaf, rätt ner i burken bara

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Fick till slut tag i en rotorpump ifrån en cross och diverse prylar för att bygge en egen pump med.. lyckas jag få till nått så kommer det väl upp bilder på det.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Måste börja med att lägga upp en bild på svarven, nån som känner igen växellådan?:)

sådär blev själva pumpdelen.

"locket" också typ klart, ska ju bli två hål i det för olja in/ut.

Kopierade askers modell på fräs:) funkade riktigt bra att fräsa ur för lagret med den..

Det va allt man hann med på en kväll, hjälpte fisken lite med hans f6a också. i morgon så ska jag tillverka delen som ska sitta emot motorn.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
svarvade till sista biten på pumpen idag, blev inte så mycket mer gjort. fick även reda på att jag måste riva motorn och borra oljekanaler nu när 2t oljepumpen är bortplockar. suck.. men men, bara att fixa det de. då kan man ju passa på att göra rent allt noga också:) egentligen så skulle man ju göra det varje år, blir jävligt grisigt under motorn hur man än gör.. om det hade funnits plats så skulle man ju ha gjort så att 2t pumpen hade passat utanpå pumpen jag håller på och bygger nu.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Kommer bli mustigt det där när det är klart! Tur att jag gräver bland kontakterna å styr upp grejer åt dig eller hur ;)

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Livet hade vart mycket enklare om man haft en cnc fräs.. men man klarar sig utan också;)

Alla delarna, i stort sett färdiga..

"locket" hål för olja in/ut borrade, spår slipade för oljan.

ja sådär blev den:) funkar tillochmed, provkörde den med en skruvdragare..

Kvar att göra är spåret i axeln för driften och hålen för att skruva fast den i motorblocket, men det tänkte jag fixa när jag plockar ur motorn nästa helg.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
För att du länkade den lilla bilden på pixbox ist för att klicka upp den först. Då vart det sådär för mig iaf.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Finns det inte risk att pumpen jag byggt blir för effektiv? så att den går sönder pga att trycket blir för högt. eller att turbon tar skada.. man kanske bör ha nån form av tryckreglering?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Någon form av tryckreglering med retur kan nog vara bra att ha känns det som. Borde avlasta packningarna i pumpen och turbon.