En cyllinder varmare? 440/600

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Hej!

Iq 440/600 -05

Märkte igår när jag starta skotern att cyllindern på PTO sidan är grymt mycket varmare än den andra? Sitter twin pipes på, ena pipen gick inte och hålla handen på, Medans den andra var lite varmare än ljummen..hade då haft igång den i drygt 1 min..

Märkte också att då jag ändrar tändningen till G så tändningsmäller den, men funkar kanon på A

Alla packningar är nya och packboxar är bytt.
Kör med 380 mj och 35 låg

Tacksam för svar!! :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nålventilen kanske läker på den kalla då borde de bli jämnare på högre varv , eller så är veven vriden så tändningen blir olika
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Nålventilen läker inte iaf! Man kan vara någon konstig inställning förgasarna, har nålarna på näst längst upp nu, de är förgasare från en edge 600! Tror inte veven är krokig, då borde den väll gå riktigt skumt? De här med tändningsmällarna kan kanske bero på att de är hyfsat varmt ute!
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Starta den nyss, märkte nu att den högra trotteln skallras hyffsat bra? Alså på den sidan där den är svalare..? Kan de vara något?
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
alltså kan de ju vara så att den drar tjyvluft vid den trotteln, men min första tanke är att den cylindern skulle vara den varmare då men jag kanske tänker fel
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Har blåst rent allt me högtrycksluften! Å de är nya munstycken i! Ja är sjukt förvirrad! Märkte också att den cyllindern som var kallare var grymt blöt i soppa! Den går på båda cyllindrarna och går fint på tomgång. Samma munstycken i.
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
ja det är ju inte så konstigt att den är kallare då den får mer soppa. soppan kyler ju. men om trotteln e mycket sliten skulle ja rekomendera dig att byta den. tror dom e ganska dyra dock
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Okej! Ja skulle kanske inte förvåna mig om det är så! Är rätt kass på just förgasare.. Får ringa åf imorn å höra hur många miljoner dom ska ha! :) fast ett enkelt sätt att kolla de där är ju att byta plats på nålen och se hur den beter sig då!
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Märkte att den inte tänder riktigt på ena cyllindern! Den vill som igång, kanske förbränner 2 ggr per sekund? Stiften är nya och den ger bra gnista! Jag blir galen, sen har den 8 kg komp i båda burkarna! Och har kolla efter tjuvluft med startgas, har inte kollat squishen ännu. Kan kanske vara för stor squish ? Å därav att den inte kan tända som den ska?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nä squishen kan de inte vara , den slutar in tända för det och den ändrar sig inte heller ... har du gnsita och komp så måste det vara soppan/luften , du har inte gammalt rå bränsle i vevhuset påden blöta sidan , om du tar ut stiften å drar ordentligt så ser du om det kommer upp ngt , sitter vacumasnlutningen på den blöta sidan kan pumpen vaar trasig så den suger i sig soppa genom den
 
Last edited:

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Bytte nyss packboxar så de är inget i vevhuset iaf! Jo vacumslangen sitter där och den funkar som den ska. Har provat suga/blåsa och de läkte inget! Pumpen fungerar, för den gick bra med 440 grejjerna på! De måste vara något med gasarna.. Men jag kan inte förstå vad för ja har provat allt med dom! Luftskruven har jag prövat 2 ut och 1,5 ut. Ingen skildnad!har testa lite olika munstycken på lågfarten å ingen skildnad! Den verkar bara gå dåligt på låga varv iaf, då jag gasar upp den så verkar den bete sig normalt.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Den verkar ju helt klart gå tokfett på den cyl.
Kolla så att choke,nålventil å reeds verkligen är täta kolla även flotörnivån
Du kan ju även byta plats på prylarna i dom(hö/vä gasare) för att se om felet flyttar sig.
 
E

eMe181

Ganska lätt att kolla ifall den inte går bra på en cylinder... ta av tändhatten på den sidan som går bra, sedan så startar du bara ena burken...
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Kollade choken idag och flotören och båda är tät! Har testa rycka tändhattarna, å den gick betydligt bättre på pto cyllen! När ja drog bort pto sidan så gick den ruskigt dåligt! Kunde knappt hålla den vid liv!

Bara för att tillägga så nej den är inte skuren på nånting :)

Satt dit 30s lågfart munstycken idag, vart inte så där jätte mycke skillnad! Men en aning bättre!

Fast detta kan väll mycket väl hända pgr av värmen/fukten ute?

En annan funderring är ju varför den går sämre när ja ställer tändningen på G å mycke bättre på A
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
Tänbara fel.

1. Reedsen väck
2. Läkande choke
3. Flotör läker på tomg endast!
4. Läkande topackning vilket ger taskig gång i flera min och kan knäcka stift. Byt stift när den är varmkörd som test. Och leta vattendroppar på stift efter några dragningar från kall motor
5. Sprucken kolv på insugssida. Kan evn synas från insug bakom Reedkorg.