En cyllinder varmare? 440/600

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Reedsen är helt ok! Inga skador eller glapp. Ligger typ en pöl med olja/bensin där inne iaf! På båda. Ska testa slänga på 440 gasarna nu å se om de blir skildnad!
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Har kollat allt de där.. Prövade 440 gasarna å den gick då betydligt bättre nu! Fast ja lör me konstig bestyckning!
 

Gbr

Välkänd medlem
11 aug 2004
1.137
4
38
Örnsköldsvik
nä squishen kan de inte vara , den slutar in tända för det och den ändrar sig inte heller ... har du gnsita och komp så måste det vara soppan/luften , du har inte gammalt rå bränsle i vevhuset påden blöta sidan , om du tar ut stiften å drar ordentligt så ser du om det kommer upp ngt , sitter vacumasnlutningen på den blöta sidan kan pumpen vaar trasig så den suger i sig soppa genom den
tight squis kan "blåsa ut gnistan". prova med mindre elektroavstånd om man tror att den misständer pga de
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de har jag faktist alldrig hört , ¨å de kan hända på låga varv å bara ena cylindern ?
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Jadu, kan alltid prova de där! Börjar dock fundera om tändningen är väck, kopplade in varvräknaren, och den börja sjunka å hoppa när jag gasa? På tal om Vforce, ska de inte sitta nått "skydd" eller va de är över läpparna? Vilka stator plattor passar mitt block? Funderar på å köpa en 600 stator och svänghjul.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Har du någon annan el inkopplad till elen som lampor och regulator tex? För har du inte det så kan varvräknaren få lite fnatt.
600ans stator passar.
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Ne de är bara varvräknaren. Ska prova koppla in lysena å se om de nöje skillnad, detta kan inte medföra tändningsfel eller? Har beställt massa munstycken igår, ska gå ner på lågfarten å se om de blir skillnad. Ska prova 20 och 25, se om han får för mycke soppa då! Dessa mikuni 38or, dem ska fungera till denna motor right ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.831
864
113
Kramfors
En sak som gör stor skillnad på hettan pipor vid tomg och låg gas är feljusterade trottlar!!! Kolla att dom öppnar exakt lika mycket vid tomg och ex vid 3mm hissning! Du kan ställa in dem med baksida borr,,se till att borren går exakt lika trökt in vid ett visst lyft (borrens storlek)

Den synkningen duger länge om du inte har tummen mitt i handen och är helt utan kännsel eller blind.

Byt tillbaka till ord fuggar innan du kör mer (rasrisken är stor med helt obest fuggar!!
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
440 gasarna var bara tillfälligt för att kolla om problemet kvarstod! Ska kolla de där me trottlarna, men har för mig att dem är exakta! Sen har jag ju inte ikopplad avgastempgivaren som satt på 440 pipan, ska testa he in den, och så fick ja tips om att ja måste koppla slangarna från förgasarna till luftburken! Som de sitter på edgen etc, är de stor skillnad på edge topp och HO topp? Med squishen alså?
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
???? ,, har dena motor gått tidigare ??? , då man följer tråden från början verkar du liksom inte ha riktig koll på allt .

Vet du inte ens om kombinationen med topp lock går i hop , eller ens kollar squichen !? , då kanske du borde läsa på lite mer innan du mixtrar vidare eller lämmna saken till någon kunnig !!!! .
Tipps bara .

:ciao:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Precis, verkar vara många frågetecken ang motorn.
Hur är den byggd är det 440 botten med 600 cylindrar eller är det en 600 från början?
Misstänker att det är en 440 botten med 600 cylindrar eftersom du frågar om olika topplock. Har du byggt den själv eller var den så när du köpte den?
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Okej, då ska ja ge lite förklaring...

Köpte den som 440, köpte ett kitt från smp eller va de het, frågade honom vilka olika delar jag ska använda för att de ska funka (gör allt själv så att jag lär mig, ställer frågor här för att får svar så jag inte gör något galet)sen köpte det han sa skulle funka, fick höra igår att jag ska köra med HO topp prg av squishen blir fel med edge toppen? så därför frågar jag här för att bekräfta detta så jag inte köper ett nytt topplock bara för att 1 person sa så.

JA motorn har gått tidigare, klart jag inte har koll på ALLT då detta är första gången jag bygger om en motor.

Klart jag är okunnig om detta, men de är inte direkt något jag behöver ha bekräftat på ett forum, jag är här för att få hjälp och förhoppningsvist kunna hjälpa andra som har liknande problem som jag har haft/löst.

så istället för att skriva att jag inte har koll osv, så kan du väll ge mig en förklaring/svar på mina frågor.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
Har du planat av 440 blocket?
Tveksam att ho toppen gör någon skillnad tycker de ser rätt lika ut, skiljer nog max någon +-0.1mm.

Det där med slangarna till luftburken kan säkert ändra bestyckningen lite mot vad det är i edgen. Så om jag nu tänker rätt så borde det sitta något storre munstycken i förgasaren om slangarna är kopplade till luftburken för där bör det vara något lägre tryck än utanför (inte mycket men ytterst lite mindre). Men då borde det gälla på båda burkarna... och det verkar bara vara den ena som surar?

Hur långt har förgasarna gått? Kanske slitna?
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
kittet är anpassat till 440 blocket, cyllindrarna är planade att passa direkt!

känns som ja skickar skiten i havet snart om jag inte kommer fram till en lösning!!!! börjar bli less...

Om jag mätte squishen rätt så låg den på typ 1.4 om ja inte minns fel, sen var de 8 i kompa i båda om ja inte skrivit de redan.

tror de är nått knas med gasarna eftersom att den går suveränt om jag kör med 1/4 choke i!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.250
1.086
113
Stora Blåsjön
1.4mm låter klokt.
Måste nog va förgasarna då.
Hur fasiken kan den gå bra med 1/4choke om den surar?
Den gick bra med 440 förgasarna alltså?
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
den surar på båda, men mest på svänghjul sidan, för den har en tendens att inte gå, tog bort stiften ikväll å titta ner, kolven på pto var då aldeles brun av olja etc, medan den andra var blank

sjukt

bra och bra, bättre iaf! men dom gasarna var då helt slut, trottlarna va sprukna å de fattades bitar av dem! insugsgummina var sprukna och hade revor som gick rakt igenom
 
Last edited:

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
Verkar ha fått till han nu, bytte till 40 lågfart och ställde in trottlarna, skillde typ 1 mm ... Så nu blir båda piporna lika varma och inga tändningsmällar.. Fuck om stupid!

:edit:

Drog en repa på 20 meter.. Och Jaaa den går förjävla bra!
Får hoppas att allting håller nu!
 
Last edited: