Enduro-583 ( 1997 ) Boggie problem... ?

anteisr

Medlem
8 feb 2007
28
0
1
Hej

Är en lycklig ägare av en enduro 600 -97 sedan i slutet av januari. Hittade vid samma tidpunkt detta utmärkta forum. Läste då på om den nämnda modellens för och nackdelar. Skulle ju inte bara läst utan kollat skotern också. I lördags var jag och polarn ute och åkte då framsvingen i boogien havererade totalt. Blev bara kattskit kvar av den plus att den skadade dämparen. Det verkar som om ena nedre fästöglan har spruckit sen av momentet knäckt svingarmen på andra sidan. Tur i oturen var väl att det gick ca 20kmh annars hade väl mattan varit skrot också. Ringde genast närmaste Lynx åf som berättade att en ny svingarm kostar 3300:- (pust). Tur då att blocket finns så jag fick tag i en hel boogie idag. Lämnat den nya svingarmen till polarn för förstärkning med svets och plattjärn. Så snart är man ute i det fria igen.

Så nu till min fråga: När jag nu monterar tillbaks boogien, hur får jag mattan att centrera rakt. Finns det något bonntrick för det eller? Har inte skruvat skoter sedan början av -90 talet och minnet är bra men kort. Och en till fråga: Är det bara de nedre fästena som måste förstärkas?

Mvh
//Anders

bbb

Välkänd medlem
3 nov 2006
364
0
16
ockelbo
Sv: Enduro 600 boggie problem

du har ju 2 mattspännare en på varge sida längst back vid vändhjulen skruva så det är lika mycke inskruvad då är mattan rak

Lynx_mies

Välkänd medlem
27 nov 2006
118
0
6
Junis

Har haft samma fel på min enduro 600-97:a... men när vi förstärkt svingen så gick slidesskenan av i fästet till svingen, så du får nog förstärka i fästpunkterna till svingen oxå:D

anteisr

Medlem
8 feb 2007
28
0
1

Hej

Jasså är det så enkelt att centrera mattan. Har för mig att det var svårare förr i tiden men som sagt man glömmer så lätt när man varit skoterlös länge. Har iaf förstärkt svingarmen fettat in axlarna så det enda som återstår imorgon är att montera tillbaks boogien på skotern.:D

Har jag tur så går det att åka till helgen med tanke på vädret. Det MÅSTE bara komma mera snö.....

Mvh
//Anders