Erfarnheter av tikka´s HotRod Portning?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Nån som vill dela med sig, funderar skarpt på att skicka upp min motor till honom.
Har ingen erfarenhet av hans portning, men vis av generell erfarenhet ang. Tikka råder jag dig att kräva en skriftlig offert på vad han än ska göra (om du ens får tag på honom!), innehållandes bla:
- Kostnad
- Omfattning
- Utförande
- Lev.tid

En gång, ALDRIG mer;
Det går def. inte snabbt, det blir inte bra och det är inte billigt. (fast om du bladar upp 200-300' och ber om det värsta han någonsin gjort ska du väl iaf få LITE service..?)

Nu kanske jag famlar i mörkret, men Team Kjellin verkar rätt så jäkla tjenis med Tikka (mitten på sidan http://teamkjellin.com/nyheter.php) och vad jag har hört så är det någon annan än Tikka som fixat motorn. Finns säkert någon bra förklaring till varför?
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
Samt en bild på när jag öppnat lådan med min Dave Wayneheart trimmade rotax 800a, det var den som jag åkte SM 06 med, tog i princip alla starter sen vi gjort om den något uppe hos Mats Tikka.
Texten finns under 5/3

Mja, Dave Wayneheart har byggt motorn som sedan Tikka har filat till
 

Lone

Välkänd medlem
1 jan 2000
168
0
16
51
Gällivare, Sverige
22/2
Nåja lite fakta då...... Första bromsningen var som vi körde maskinen förra helgen bara något lägre kompression, då vred han ur sig 116 hk vilket är nästan ingenting gissar att vi åkte med ca 120 hk förra helgen. Sen efter nästan två dygns injustering "vi gjorde även Rosendahls Tryggstadmotor" så plågade dom ur sig stadiga..... håll i er nu 150hk och siffror som 153-155 hk fladdrar på displayen i datorn. Effektuppbyggnaden är knappt mätbar, det bara smäller till så är det toppeffekt. Nu har vi inte haft tid att gör variatorsetuppen innan SM.et helgen men det blir nog bra.
Tja, nått kan han då den gode Tikka.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Texten finns under 5/3

Mja, Dave Wayneheart har byggt motorn som sedan Tikka har filat till
Ryktet säger att det är en i Boden, närmare bestämt Torpgärdans industriområde, som byggt någon - eller några - av hans senare motorer.
 

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
222
0
16
Jokkmokk
haha lite roligt att jag är med på kjellins nyheter och skruvar i en et hahaha ;> kan hålla med om att det tar länge för mats att leverera, men garaget är propp fullt, kan dock inte hålla med camata om att jobbet blir dåligt/slarvigt som det lät på dig, det blir bra gjort om du har tid att vänta :)tikka är 100 gånger bättre än bengans vill jag lova. själva portningen är jag inte så jätte insatt i ;>
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ett exempel på "expertis" från Tikka är när han (på eget initiativ och utan konsultation) byter kors på en ZR för att han tycker att det befintliga är slitet - då han egentligen endast fått i uppdrag att montera/justera in något sorts variatorkit (som fö blev SKIT - en ZR600 går inte riktigt bra med ett tillslag på 2800-3000 rpm). 2-3 veckor efteråt går ena armen på den "nya" spindeln av och föranleder ett stort hål i buksidan, taskig rem och inköp av helt ny primärvariator. Ja, räkna själv vad slutnotan blev.

Det var på 90-talet det var coolt med att allting brann upp och skar, nu - 15 år senare - vill konsumenterna ha saker som håller flera hundra mil.
Eller har jag fel?