Et 340, indy 500, indy trail 500, xcr 440 ?

KexK

Aktiv medlem
Jag skulle behöva lite hjälp med skoterval!

Är en yamaha et 340 -83 med nya tändstift, ny rem, ny olja, nya bensinslangar, nytt filter, nya glidklackar i variatorn och ny gaswire värd 8000 (kan kanske pruta lite) eller är det smartare att köpa en polaris xcr 440 (med trasigt tändningslås :S ) för 15000 ? Finns även en polaris indy 500 efi -93 för 10000 och en yamaha phazer II (fulaste skotern som har tillverkats) för 12000 i närheten. Det dök även upp en polaris indy trail - 87 för 6000 bvsa där beskrivningen är att den startar och går men behöver lite omsorg, följer med en extra 10 boggi från 00.

Jag kommer väl att åka ganska mycket och det är inte de bästa lederna här omkring, plus att kan bli ganska mycket lössnö på vissa ställen. Jag har inte lust att punga ut med allt för mycket på grund av att jag pluggar och så är det ett bilköp på gång, jag har väl ca 25000. Tack på förhand! Vill helst hålla mig runt 10000kr på mitt skoterköp. Behöver hjälp så att jag inte gör bort mig.
 
E

eMe181

Varför skapa två trådar? som sagt skriver som tidigare, XCR 440. Smidig skoter, med inte allt för lite att köra med....
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
ET340 är väl kul om man vill ut och fiska eller dyligt. Det är ett transport fordon ingen åk maskin. Går bort oavsett skick...
XCR440 även om chassie och dyligt kan vara ok. Skulle inte rekommendera en gamal 440 "tävlings" maskin till någon. Om dom inte verkligen vet vad dom ger sig in på. En sådan person skulle inte behöva fråga... Går bort.
Indy 500 EFI. Klart bra maskin för sin tid. Har haft vänner som kört både 500 sks och 500 EFI. De var båda nöjda. Kan vara intressant om den är i lämpligt skick.
Phazer eller Exiter. Har bara erfarenhet av Exiter II. Den går bra men fjädringen är inget som gjorde mig imponerad. Varför köpa någon man tycker är fult?
Indy Trail. Även den kanske mer utflyktsmaskin än åkmaskin. Men ett fläktkylt alternativ till 500an.

Är du inte helt säker. Ta det lite lungt, det är väl inte så mycket maskiner ute än.
 

KexK

Aktiv medlem
Startade en ny tråd pga att jag såg att det fanns ett köprådsforum. Okej tack! Alltså låter 500 efi som ett okej val? går det att ta sig fram om det är lite lössnö med den? Tänkte försöka hitta en skoter innan vintern för jag har en känsla av att det stiger lite i pris då när alla börjar bli lite åksugna.