Vem vill åka omkring med en hög munstycken eller chipps i fickan???
Blanda i "lite" tex. 15% metanol hemma i dag, och i morgon tankar jag i ...nopikoski eller nåt annat ställe.
Ska jag dra omkring på en massa metanol dit då?
Eller hoppas att dom har metanol till spritkök i enliters (inte billigt) och snabbt räkna ut vad 15% är medans jag tankar och slå i den mängden sammtidigt så det blandar sej ordentligt med bensinen?
Eller tanka "rent" när jag kommer "dit" och åka (för) fett sedan!
Tror inte det va!
mer från OKQ8:
MTBE och ETBE är två ämnen som man kan kalla för syretillsatser. I Sverige används enbart MTBE och detta med max 10 % i bensinen. MTBE är en mycket bra oktantalshöjare och kan tillverkas av förnyelsebart material men det kan tyvärr skada grundvattnet om man spiller, eftersom det ger en otäck lukt och smak. Vi försöker därför begränsa användningen.
Kolla bara på det som står på skotern om olika bränslen så blir man orolig...
och väntar på att "bolagen" ska "smyg" byta ännu mer till den billigare amerkanska typen av bränsle (för då lär väl min i alla fall för förra sesongen "rätt bestyckade" skoter skära).
Ladys and Gentlemen med Metanol kvar i tanken (eller värre i bränsle pump, förgasare och i botten på vevhuset) sker en liiiiten kemisk "sak".
Det kommer att bildas MYRSYRA som obarmhärtigt käkar aluminium.
Hmm. jag sov inte på alla timmar i skolan trots allt
Ok! det är många (inkl. mej själv) som ändå gör sommar förvaring, =rengör pump o gasare, men inte torkar då jag botten på vevhuset!
Om vi ändå antar att "jag" åker omkring med 15% metanol, hur mycket billigare blir det? inte 15% i alla fall utan skillnaden mellan bensin och metanol priset på 15% av den tankade mängden.
på 10liter i tanken ska det alltså 8,5L bensin och 1,5L metanol.
jag vet ärligt inte vad metanolen kostar men anta att den kostar 8:-/L
Och bensinen 12:-L då sparar man på 10liter in 6 sketa kronor.
är det värt detta, eller är det kanske dags att politikerna skaffar sej ett nytt folk?
"Dom" får skaffa sej ett folk som gärna betalar alla dj..a skatter på tex. bensin som sedan "slösas" bort?
Dessa politiker som egentligen skiter blanka f..n i norrland och som inte ens set till att "vi" får "tillbaks" det vi kan från EU.
Nä, jag är inte politiskt.. nånting alls bara så "trött o fattig"
Å så har jag feber (det är ok att tycka synd om mej just nu
)