I Fords motorer som är "avsedda" för etanol är den stora skillnaden insprutnings systemet. Grund motorn är den samma ingen högre komp eller så.
Det är bland annat därför "vanliga" bilar motorer får start problem när kvicksilvret kryper neråt, det blir för lite tillsats bränsle vid kallstart då det "normala" insprutet inte "begriper" att det ar etanol i tanken och ska lägga till +30%
Att "ren" etanol håller 106oktan han nog vara sannt.
Men E85 som "vi" kan köpa är ju utblandad med 15% 95 oktan (ser man strikt på fakta är det 85% etanol 12,5%bensin och 2,5%"lite annat" men ändå) Dessa motorer "läser" nu vad vi "bränner". Är det etanol använder sej den av (bland annat) en aggresivare tändkurva utan att det spikar.
= MER EFFEKT PÅ E85 (etanolbränslet) än med 95 oktan bensin i dessa motorer.
Men det torde man få om man kör dem på 98oktan också (fast då blir det dyrare)
Skotern däremot, kan ju inte lista ut vad man har i tanken....
Att i dag convertera till "etanol" innebär att alltid planera så det finns tankställen med "etanolbränsle"
eller att man är bered att bestycka om vid "nästa" tankning
Om man inte kör omkring "hemma" hela tiden.
Kom i håg att vi pratar om att bestycka hela registret inte bara huvudmunstycket.
Förgasaren har ett fast "förlitet" choke munstycke (detta går dock enkelt att lösa med primer)
För mej känns det som mot polen för den ekonomiska vinsten blir en skuren kolv och cylinder.. Lätt 5000:- (det kan ju räcka med en kolv, men veven kan ju också paja)
Man får ju några liter för den summan åxå.