Bromsade tävlingsmotorn med E85 och den visade lika mycket effekt på benin som med E85, men eftersom den tar mer bränsle så blir det mera avgaser och då kommer pipan att verka mindre och maskinen kommer att ge effekt på högre varv.
Blir det verkligen så ?
E85 har ju ett annat blandningsförhållande än bensin för att hamna på lambda 1. Om jag minns rätt ligger bensin på ca 14:1 och etanol ligger på ca 9,5:1. Etanolen förbrukar alltså lite mindre luft/liter bränsle, så jag tror snarare mängden luft och avgaser är lägre vid etanoldrift :hmmmm2:.
Vid trimning av turbobilar har det visat sig att en viss storlek på turboaggregat klarar att pumpa luft för ca 10% fler hk på E85. Vet inte om detta har med luftmängden att göra eller om det är ett resultat av den lägre tempen.
På en skoter finns det några uppenbara fördelar med E85.
E85 kyler bättre (åtgår mer energi för att förånga bränslet) vilket definitivt minskar behovet av "kylbränsle" och risken för brända kolvar. Finns ens risken att bränna kolvarna med E85 i skotern ? I bilar med sugmotorer verkar det inte hända trots att dom flesta "fulkonverterade" bilarna går tokmagert.
Tändningen är lite lurig eftersom E85 brinner långsammare än bensin men samtidigt är nästintill "spikfritt". I praktiken ger det möjlighet att höja tändningen på låg och mellanregister men på en 2takt kanke man t.om. borde sänka tändningen på maxvarv :hmmmm2: EN etanolbil har samma förtändning vid maxvarv (~6000rpm) som samma bil med bensinmotor. Vad innbär det på en skoter som varvar 8-9000 rpm ?
Det man riskerar med aggresiv tändning på maxvarv är att cylindertrycken blir för höga och kolvarna haverar pga det (är väl ett problem även vid bensindrift?)
För den som vill laborera är det ju enkelt att byta munstycken, ca 40% större bränslemängd behövs i teorin. Bara å räkna å köpa nya munstycken
Ska man göra det seriöst ska man såklart öka kompressionen rejält, men då var det inte lika billigt längre.
En annan possitiv aspekt är att E85 effektivt håller förbräninngsrummen rena från sot och annat skit
Bränslepriset är inte mycket att räkna med egentligen. Idag är en etanolbil ca 1kr/mil billigare än motsvarande bensinbil. Det blir inte många kronor i slutändan jämfört med allt annat..
Nackdelen med E85 i skotern är uppenbar, den blir nog inte enklare att starta när det är kallt
Visst skulle det kunna funka med en lite extra tank med "startbensin" kopplad till en primer eller nått och kanske även någon enkel förvärmning av etanolen. Bekymret blir nog när man kommer till fjällen och har någ så besvärligt att hitta bensin..
Räckvidden torde också bli begränsad med 30-40% ökad förbrukning - tanken som tidigare räckte 15mil räcker i bästa fall 10mil på etanol:bawling: