Etanol / Metanol / E85 i tanken... ?

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Sv: Etanol i skotern?

Jaså, visste inte att det fanns det på Arctic Cat.. Men då bör du ju kunna köra på det..

Du får väl ringa någon Arctic Cat ÅF och höra annars! :)

Lycka till!
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Skippa etanolen, vill man vara miljövänlig finns det andra alternativ. Skotrarna är inte idag byggda för att drivas med etanol. (Ekonomiskt är det ingen skillnad, lägre literpris men högre förbrukning).
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Sv: Etanol i skotern?

de står till och me under huven att man ska dra isär kabeln om man ska köra på etanol
Disconnect for Ethanol, MTBE or other oxygenated gasolines.
The ECU fuel dessignation connector must be connected when using regular gasoline.
(Så står det på styrboxen i min -01a, med reservation för stavningen)

Vem vill testa först om det funkar med våran e85?:D
 

lofdahl

Välkänd medlem
31 dec 1999
242
0
16
49
LULEÅ SWEDEN
www.mtnprod.se
Kan ju säga att det blir en HELT annan sång i motorn med E85!

Oljor? I stortsett endast vegitabiliska oljor som blandar sig med E85. Sk. recinolja.
Redline, Castrol har oljor som blandar sig.
En tvåtaktare blir svårstartad, även om det är sommar!

Bromsade tävlingsmotorn med E85 och den visade lika mycket effekt på benin som med E85, men eftersom den tar mer bränsle så blir det mera avgaser och då kommer pipan att verka mindre och maskinen kommer att ge effekt på högre varv.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Vi i biofoul snowmobil tittar på både etanol o disel (FT ock RME) har man problem med kallstart sätt då dit en primer typ ockelbo o en halv liters tank då funkar det.
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Skippa etanolen, vill man vara miljövänlig finns det andra alternativ. Skotrarna är inte idag byggda för att drivas med etanol. (Ekonomiskt är det ingen skillnad, lägre literpris men högre förbrukning).
Vilka alternativ skulle det vara.
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Hittade det här på HCS ikväll...

Some stations like Amoco/BP, Mobil, and others still have 100% Gasoline...
Others however use "Gaso-hol" It is usually 85% Gasoline and 15% Ethanol. This is what the switch is intended for.
Basically, the switch adds 3% more fuel to the pistons..or in carb terms, increases one jet size.
Technically you should increase a jet size when running these fuels.
In conclusion, DO NOT worry about it. I have never flipped the switch. I would rather lean out the EFI by one jet size. Even if you did start to run a bit hot, the EFI would go into the cool down mode by adding more gas anyway.

Det dom kallar "gaso-hol" här är väl vad vi har i pumpen då vi tankar vanlig soppa.
Så i princip så kommer våra maskiner(arctic efi) bara gå lite fetare om man drar isär kontakten,men inte tillräckligt för att köra på e85..
 
4

426H

Etanol är en återvändsgränd som fordonsbränsle. Om 5-10 år kommer vi skratta åt oss själva när vi på allvar trodde att detta skulle vara ett realistiskt alternativ.
 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Energiinnehåll är inte allt, kan man öka termisk verkningsgrad så minskar man bränsleförbrukningen, relativt, Kan man minska mängden "kylsoppa" minskas förbrukningen, relativt, och så vidare, Etanol har vissa fördelar som gör att behovet av ökad bränslemängd till viss del balanseras upp.

Etanol bladas väll bättre upp med luften och du får en effektivare förbräning men det är väll det du menar med termisk verknigsgrad.

Vet inte hur det är med 2-takt men har fått höra från motor konstruktörer på saab att köra etanol i en bil som inte är avseed för det blir dyrt i slut ändan då etanolen är mycke aggresivare på materialen i motorn.....t.ex. ventilsäten.

Som 426H säger så tror inte jag heller på etanol det är bara ett desperat försök till miljöförbättring. Tror då snarare på metanol som har en betydligt lägre energi åtgång vid produktionen.

Men om man inte försöker så stannar ju utvecklingen. Faktum är ju att oljan kommer ta slut.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Bromsade tävlingsmotorn med E85 och den visade lika mycket effekt på benin som med E85, men eftersom den tar mer bränsle så blir det mera avgaser och då kommer pipan att verka mindre och maskinen kommer att ge effekt på högre varv.
Blir det verkligen så ?
E85 har ju ett annat blandningsförhållande än bensin för att hamna på lambda 1. Om jag minns rätt ligger bensin på ca 14:1 och etanol ligger på ca 9,5:1. Etanolen förbrukar alltså lite mindre luft/liter bränsle, så jag tror snarare mängden luft och avgaser är lägre vid etanoldrift :hmmmm2:.
Vid trimning av turbobilar har det visat sig att en viss storlek på turboaggregat klarar att pumpa luft för ca 10% fler hk på E85. Vet inte om detta har med luftmängden att göra eller om det är ett resultat av den lägre tempen.

På en skoter finns det några uppenbara fördelar med E85.
E85 kyler bättre (åtgår mer energi för att förånga bränslet) vilket definitivt minskar behovet av "kylbränsle" och risken för brända kolvar. Finns ens risken att bränna kolvarna med E85 i skotern ? I bilar med sugmotorer verkar det inte hända trots att dom flesta "fulkonverterade" bilarna går tokmagert.
Tändningen är lite lurig eftersom E85 brinner långsammare än bensin men samtidigt är nästintill "spikfritt". I praktiken ger det möjlighet att höja tändningen på låg och mellanregister men på en 2takt kanke man t.om. borde sänka tändningen på maxvarv :hmmmm2: EN etanolbil har samma förtändning vid maxvarv (~6000rpm) som samma bil med bensinmotor. Vad innbär det på en skoter som varvar 8-9000 rpm ?
Det man riskerar med aggresiv tändning på maxvarv är att cylindertrycken blir för höga och kolvarna haverar pga det (är väl ett problem även vid bensindrift?)

För den som vill laborera är det ju enkelt att byta munstycken, ca 40% större bränslemängd behövs i teorin. Bara å räkna å köpa nya munstycken :D

Ska man göra det seriöst ska man såklart öka kompressionen rejält, men då var det inte lika billigt längre.

En annan possitiv aspekt är att E85 effektivt håller förbräninngsrummen rena från sot och annat skit

Bränslepriset är inte mycket att räkna med egentligen. Idag är en etanolbil ca 1kr/mil billigare än motsvarande bensinbil. Det blir inte många kronor i slutändan jämfört med allt annat..

Nackdelen med E85 i skotern är uppenbar, den blir nog inte enklare att starta när det är kallt:p Visst skulle det kunna funka med en lite extra tank med "startbensin" kopplad till en primer eller nått och kanske även någon enkel förvärmning av etanolen. Bekymret blir nog när man kommer till fjällen och har någ så besvärligt att hitta bensin..
Räckvidden torde också bli begränsad med 30-40% ökad förbrukning - tanken som tidigare räckte 15mil räcker i bästa fall 10mil på etanol:bawling:
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Vid trimning av turbobilar har det visat sig att en viss storlek på turboaggregat klarar att pumpa luft för ca 10% fler hk på E85. Vet inte om detta har med luftmängden att göra eller om det är ett resultat av den lägre tempen.
Det har med oktantalet att göra...etanolen har högre oktantal och pga. det så kan man öka laddtrycket på turbon utan att bilen börjar spika....där kommer dom där 10% mer i effekt in i bilden.
 
S

StoxResearch

SaabAero/Beasten:
Skitbra inlägg, :) Vet ni var man kan läsa om en jämförelse mellan Bensin och alternativa bränslen, tex Alkoholer? Vad som bör modifieras i själva motorn inkl. kringutrustning för att få bästa resultat... Gärna någonting med lite högre nivå än Aftonbladet, :)

Jag har böcker, men bara om Bensin och Diesel och ska man komma nån vart med dom så får man kötta sig igenom alla formlerna själv med ett nytt bränsle som utgångspunkt... Tror inte man kommer så himla långt med det heller då böckerna innehåller en hel del praktiska experiment också... Resulaten från de experimenten kan skilja sig på ett oförutsägbart sätt om man byter bränsle...
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Intressant det här, synd att ingen verkar ha riktig koll på hur det fungerar...

"pa", är det så att mineraloljor inte blandar sig med etanol?
Kan det i.s.f. vara skadligt att köra på nån billig olja i kombination med 95-oktanig soppa, jag har för mig att det ska vara 15% etanol i den?

Och hur är det med etanolens påverkan på packningar m.m.?
Vi håller på o testar det i en förstudie på malgomajskolan som troligen kommer o bli ett utökat prodjekt så småningom.

Hansolov.Lönn miljöansvarig snofed.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Det har med oktantalet att göra...etanolen har högre oktantal och pga. det så kan man öka laddtrycket på turbon utan att bilen börjar spika....där kommer dom där 10% mer i effekt in i bilden.
Ur det perspektivet räcker det inte med 10% ofta ger det betydligt mer :) Beror ju lite på vad det är som begränsar effekten oxå

Nu, det var inte så jag menade, kanske var lite otydlig.
Alltså ett turboaggragat som klarar att pumpa luft för 300hk vid bensindrift (BF98) tycks klara att pumpa luft för 320-330hk med E85. Detta har inget med laddtrycket att göra, aggregatet klarar bara att leverera en viss mängd luft. Det märkliga är att denna mängd luft tycks räcka till fler etanolhästar :hmmmm:

Lästips?
www.etanol.nu är en bra början.
 

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Ur det perspektivet räcker det inte med 10% ofta ger det betydligt mer :) Beror ju lite på vad det är som begränsar effekten oxå

Nu, det var inte så jag menade, kanske var lite otydlig.
Alltså ett turboaggragat som klarar att pumpa luft för 300hk vid bensindrift (BF98) tycks klara att pumpa luft för 320-330hk med E85. Detta har inget med laddtrycket att göra, aggregatet klarar bara att leverera en viss mängd luft. Det märkliga är att denna mängd luft tycks räcka till fler etanolhästar :hmmmm:

Lästips?
www.etanol.nu är en bra början.

En av orsakerna till det är att etanolen har en viss del inbundet syre i alkoholen (ca 30 %) som frigörs vid förbränningen vilket leder tillsammans med en annan förbränningscykel än bensin, till både mer effekt men även ett bredare effektregister.