Etec

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.912
135
63
Skellefteå
Om jag inte minns helt fel så har jag i några trådar läst att Boost III rekommenderat att hälla i lite olja i bensintanken. Detta gällde Etec motorerna, och var enligt honom bra för injektorerna. Kanske kan Boost III vara så vänlig och förklara vad vinsten med det förfarandet skulle vara. :)

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.203
169
63
Säfsen
Triboron är bra att skvätta i lite i tanken. Bor är halkigare än teflon och håller det mesta uppsmort.
Synd att Triboron är så sjukt dyrt, annars så skulle man köra på det i alla tvåtaktare man äger.

Reactions: mattgojohn

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
158
37
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Om jag inte minns helt fel så har jag i några trådar läst att Boost III rekommenderat att hälla i lite olja i bensintanken. Detta gällde Etec motorerna, och var enligt honom bra för injektorerna. Kanske kan Boost III vara så vänlig och förklara vad vinsten med det förfarandet skulle vara. :)
Alltid? Jag vet att den här gången ställde jag undan skotern med ett speciellt "oljeprogram". Detta beskrivs i manualen.
(Jag upptäckte detta först förra året, vilket är lite fånigt. Jag borde egentligen göra detta varje gång jag ställt undan den för sommaren.)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.610
470
83
Malå/Adak
Alltid? Jag vet att den här gången ställde jag undan skotern med ett speciellt "oljeprogram". Detta beskrivs i manualen.
(Jag upptäckte detta först förra året, vilket är lite fånigt. Jag borde egentligen göra detta varje gång jag ställt undan den för sommaren.)
Det där "tjollret" tror jag man ska ge fan i , särskilt som man har en lössnömaskin med 800/850 för som dom hinkar olja kan det inte finnas någon anledning att ge den mer olja någonsin.
På en 600 som farsan ledkör skulle jag möjligen fundera på att köra konserveringsprogrammet men förmodligen inte ens där.....

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
158
37
28
Nederländerna
elcomanagement.nl
Det där "tjollret" tror jag man ska ge fan i , särskilt som man har en lössnömaskin med 800/850 för som dom hinkar olja kan det inte finnas någon anledning att ge den mer olja någonsin.
På en 600 som farsan ledkör skulle jag möjligen fundera på att köra konserveringsprogrammet men förmodligen inte ens där.....
Jaha, är det så?! Så det kan i alla fall inte skada att jag inte gjorde det tidigare år (när jag ägde den).
Men min skoter brukar inte använda så mycket olja.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.610
470
83
Malå/Adak
Skadar gör det knappast, annat än att risken för ett tändstiftsbyte när den ska igång till hösten igen förmodligen tripplats =)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.610
470
83
Malå/Adak
Mina E-tec 800 och 850 har alla legat på över 5% olja, och ett par närmare 7%, och redan sotat stift ordentligt från det så jag har aldrig konserverat mina. Har man beskedligare förbrukning gör det förmodligen inte så mycket.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.331
1.144
113
Stora Blåsjön
Beror väll lite på hur man förvarar skotern under sommaren står den ute under bar himmel på en åker så är det nog helt klart en fördel att fylla skiten med olja, även om man kanske släcker nått stift när det är dags att köra igen.
Men har man bra förvaring inomhus så är det overkill.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.930
898
113
Kramfors
Triboron är bra att skvätta i lite i tanken. Bor är halkigare än teflon och håller det mesta uppsmort.
Synd att Triboron är så sjukt dyrt, annars så skulle man köra på det i alla tvåtaktare man äger.
Jag måste skryta upp Triboron eller snarare (Boron pulver) än en gång jag brukar nämna det då o då i olika motorforum för de är så in i hell bra att man inte tror de är sant. Jag har kört Boron i alla Hojar skoter båtmotorer tvåtaktare som fyrtakt sedan de började säljas runt 2000-2004? De jag är mest inpad över är hur mycket tätare motorerna blir de går upp i komptryck så mycket att jag ibland tror de är fel på mätaren. Men nu har de upprepas gång på gång under 20-25 år så nu blir jag inte förvånad längre. Värsta notering va nu på min Mercury 200 hk från 1979 med cromcylinderlopp. Jag köpote den för 3 år sedan och cylindrarna såg inte bra ut och komptrycket va allt från 8,6 på sämsta till 10 bar på bästa av de 6 cylindrarna. Jag har sedan dess kört på 0,5% triboron 2 taktsolja och resten vanlig Motul snowpower olja men bara ca 20-25 timmar på tre år. Nu ligger komptrycket på 9,9 på sämsta och 10,6 på bästa. Ny motor ligger på 10,6 bar. De blir större skillnader i kompökning på motorer som är slut, ju slutare desto större skillnad och de jämnar ut kompskillnader, de tar ju mer på sämre cyllar. På en tvåtaktare som bara slitit ner sig typ 0,5 bar så får man i regel tillbaka 0,5 bar efter ca 20 timmar med 0,5% blandning. 1 l triboron är dyr men den räcker ju länge man behöver inte ens blanda 0,5%.
Boron är nu vanligt i motorola flesta oljetillsatserna kör med boron som ex Slick50 har nu på senare tid boron + teflon. Payback har en oljeförstärkare för 4 takt med boron också den kör jag i alla bilar.
Men obs jag har inte testat de på e-tec motorer så jag kan inte lova att de funkar.Just Triborons boronpulver är faktiskt rätt stora partiklar för jag ser att de bygger upp som kristaller runt spridarrör på förgasare om man kör hård blandning typ 1-2%.Vanliga insprutarmotorer är ingen fara men just hårdtrycksinsprut vet jag inte om de spridarna har mindre hål de trycker igenom bränslet genom? Förmodligen går det men de skulle även kunna täta igen spridarhålen. De funkar utan problem på dieselbilar med härrejösses spridartryck. Boron är rengörande också de va främsta orsaken till att vanlig motorolja har de i sig sedan 60 talet.
Om man letar ett tag på nätet så hittar man oljetillsatser med Boron i bet billigare än Triboron och de kan man hälla i tvåtaktare också de är oftes utblandat i vanlig motorolja. https://ojanpera.se/produkt/trib201029/two-stroke-injection-1l/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Performance Max | t-ROAS | SE CSS&utm_content=Performance Max&gad_source=1&gad_campaignid=17051631275&gbraid=0AAAAAoNOTBv08PMX8GWmioqHtGRquk0EE&gclid=Cj0KCQiArOvIBhDLARIsAPwJXObpKKBapusl1_1MQYqEBHlNsjDvSEGOVg46-AxPjl4R25vqw-54NsQaAnT4EALw_wcB

Reactions: mas