Triboron är bra att skvätta i lite i tanken. Bor är halkigare än teflon och håller det mesta uppsmort.
Synd att Triboron är så sjukt dyrt, annars så skulle man köra på det i alla tvåtaktare man äger.
Jag måste skryta upp Triboron eller snarare (Boron pulver) än en gång jag brukar nämna det då o då i olika motorforum för de är så in i hell bra att man inte tror de är sant. Jag har kört Boron i alla Hojar skoter båtmotorer tvåtaktare som fyrtakt sedan de började säljas runt 2000-2004? De jag är mest inpad över är hur mycket tätare motorerna blir de går upp i komptryck så mycket att jag ibland tror de är fel på mätaren. Men nu har de upprepas gång på gång under 20-25 år så nu blir jag inte förvånad längre. Värsta notering va nu på min Mercury 200 hk från 1979 med cromcylinderlopp. Jag köpote den för 3 år sedan och cylindrarna såg inte bra ut och komptrycket va allt från 8,6 på sämsta till 10 bar på bästa av de 6 cylindrarna. Jag har sedan dess kört på 0,5% triboron 2 taktsolja och resten vanlig Motul snowpower olja men bara ca 20-25 timmar på tre år. Nu ligger komptrycket på 9,9 på sämsta och 10,6 på bästa. Ny motor ligger på 10,6 bar. De blir större skillnader i kompökning på motorer som är slut, ju slutare desto större skillnad och de jämnar ut kompskillnader, de tar ju mer på sämre cyllar. På en tvåtaktare som bara slitit ner sig typ 0,5 bar så får man i regel tillbaka 0,5 bar efter ca 20 timmar med 0,5% blandning. 1 l triboron är dyr men den räcker ju länge man behöver inte ens blanda 0,5%.
Boron är nu vanligt i motorola flesta oljetillsatserna kör med boron som ex Slick50 har nu på senare tid boron + teflon. Payback har en oljeförstärkare för 4 takt med boron också den kör jag i alla bilar.
Men obs jag har inte testat de på e-tec motorer så jag kan inte lova att de funkar.Just Triborons boronpulver är faktiskt rätt stora partiklar för jag ser att de bygger upp som kristaller runt spridarrör på förgasare om man kör hård blandning typ 1-2%.Vanliga insprutarmotorer är ingen fara men just hårdtrycksinsprut vet jag inte om de spridarna har mindre hål de trycker igenom bränslet genom? Förmodligen går det men de skulle även kunna täta igen spridarhålen. De funkar utan problem på dieselbilar med härrejösses spridartryck. Boron är rengörande också de va främsta orsaken till att vanlig motorolja har de i sig sedan 60 talet.
Om man letar ett tag på nätet så hittar man oljetillsatser med Boron i bet billigare än Triboron och de kan man hälla i tvåtaktare också de är oftes utblandat i vanlig motorolja.
https://ojanpera.se/produkt/trib201029/two-stroke-injection-1l/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Performance Max | t-ROAS | SE CSS&utm_content=Performance Max&gad_source=1&gad_campaignid=17051631275&gbraid=0AAAAAoNOTBv08PMX8GWmioqHtGRquk0EE&gclid=Cj0KCQiArOvIBhDLARIsAPwJXObpKKBapusl1_1MQYqEBHlNsjDvSEGOVg46-AxPjl4R25vqw-54NsQaAnT4EALw_wcB