Everest surar ner sig på lågvarv

busse

Välkänd medlem
4 feb 2014
124
0
16
Har en Everest 440 åt ungarna men jag får inte den att gå vettigt om det alls börjar gå lite tungt, hela skiten är lite av ett hopplock, motorn är en Rotax 399 troligtvis från en Olympique, förgasaren är en Mikuni VM32 och variation en Comet 94.

Om jag kör ut i lössnö lite sakta eller bara bara ska upp för en brant backe och inte kör aggressivt så surar den ner sig och man kommer ingenstans så fort man gasar så bara surar den och vänta sättet att komna iväg är att vika av bränsleslangen för att få varv på motorn igen. Blir ju väldigt jobbigt då Everestens lössnöegenskaper är långt ifrån bra vilket kräver att den inte surar jag sig så fort det böjar gå det minsta lilla tungt om man ska ta dig någonstans.

Har sänkt nålen och det blev något bättre, bytte lågfartsmunstycket till mindre men ingen större siillnad, har lätta vikterna i variatorn så den får varav mer vilket blev lite bättre, testat byta fjäder i sekundären och borrade även extra hål för att kunna spänna den ännu mer men ingen större skillnad.

Då den går på hård spår så är det ju som misstänkt att utväxlingen blir för hög på nåt vis, nån som har nåt tips att komma med?

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
25
Hälsingland
Har du löst problemet? Annars kan jag föreslå att till en början, byta till mindre högfart i förgasaren. Då man är vid tomgång och när man puttrar på fint är det lågfarten som bestämmer. Trycker du fullgas är det högfarten som bestämmer. Får den fortfarande en aning för mycket bränsle vid mild trottling så kan man sänka nålen ett hack och eventuellt pilla på luftskruven lite. På de flesta förgasare är luftskruven utskruvad 2,5 varv från fabrik. Jag bifogar bild på vad olika delar gör i en förgasare, så blir det lättare att förstå och felsöka.

Nu får du helt enkelt testa dig fram.

Är utväxlingen för hög kan två orsaker vara för dåligt spänd eller fel fjäder i sekundären.

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
889
113
Kramfors
Som redan nämnts så justerra in tomgången så den nästan rusar. Prova med att justera luftskruvarna i första han skruva ut dem tills den precis inte rusar. Om de inte går så i med mindre lågfartare tills den rusar inom luftskruvens skruvområde dvs från helt stängd tills utskruvad så mycket att den riskerar vibrera lös. Du kan klägga på silicon på lyftskruven om de blir farligt mycket utskruvad då den går perfekt på tomg. Om inte de duger så slipar man trottlarnas cuttning i bakkant. De är sneskuren i bakkant ca 50grader uppåt och de påverkar från tomg till nästan halv gas,,mest vid 2-10% gaspådrag. 1mm motsvarar en grad ,slipa absolut inte mer från början och måste de tas mer slipa bara bort en halv grad åt gången!. Du rör inte bottenvinkelns utgångsläge. Man slipa bara mer o mer uppåt i trottelskärningen på baksida trottel. 1 grad brukar duga till den mest dryga surskallemotor men ibland kan man måsta ta uppimor 1,5grader och i extrema fall 2 gtrader. De är ingen fara spackla tillbaka material om de blir för mycket slipat, de är bara limma tillbaka och slipa till med Biltemas kemiska metall, ja BILTEMA för de tål etanolen bättre än de flesta andra kemiska metaller.

Last edited: