ExcelV - EC 540 - XLV

lulemarcus

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Feb-03 kl 12:00 PM (CET)]Kärt barn verkar ha många namn. Nu till frågan, är det samma skoter folk talar om eller är det någon skillnad? Någon sträckte sig så långt att han kallade skotern för Vmax.

Som jag fattar så är motorn riktigt bra (Viking använde visst samma motor när den kom) och att boggin från de senare åren är samma som satt i de första Vmax:arna.

Från vilket år sitter den bättre boggin?

Har skoterns motor ändrats under de år som den tillverkades?

Vissa kallar skotern för touring maskin medan andra säger att det är en sport skoter. Vad stämmer?
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
61
Kramfors
Fom -79 Tom -84 var det Exelv Ec 540.Då var det en sportskoter. Sedan bytte den namn till XLV & blev en touringskoter.
 

Exelv

Välkänd medlem
1 jan 2000
126
0
6
61
Kramfors
Fel av mig XLV kom tydligen -84. Du kan kolla här. http://www.yamaha-motor.co.jp/buzz/sm/history-sm/index.html


 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
EC'n var väl aldrig heller tänkt som någon sportskoter (det var ju SRV'ns uppgift). Men på den tiden hade man inte riktigt begreppet touringskoter klart för sig. EC'n var tänkt som en touring, vilket den bredare/längre mattan (42x315) samt att den var standardutrustad med elstart och "dubbeldyna" visade. Man ansåg även att touringmodellen klarade sig med bladfjädring samt med en annan förgasare som gjorde att den gav 2hk mindre än SRV'n (58 mot 60).
Hade själv en EC 540 -83 för ett par år sedan. Ska väl inte säga att den var den optimala pulkdragaren, men om man jämför med andra "touringskotrar" från den tiden (t.ex. Everst 500, A-C Panther m.fl.) så står den sig nog riktigt bra. Motorn är en välbeprövad slitvarg, med bra vrid men kan kanske tyckas en aning törstig, beroende på hur man kör.
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
XLV:n kom tror jag 1985 och är 270cm lång, har 52hk, 19mm matta 38*307cm (kortband), vinröd och svart färg, dubbeldyna, el-start, bladfjädring, drag, handtagsvärmare, 27liters tank, mycket driftsäker skoter! Billig drift. Toppfart cirka 120-130km/tim, ryggstöd och handtag för passagerare, sista årsmodell var 1989 tror jag av XLV:n, sen kom Vikingen.
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
Yamaha har använt mycket av Phazerns och SRV:ns delar när man byggde XLV:n.= bra beprövade grejer!
 

lulemarcus

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Tackar för alla svar hittils!

Nu en följdfråga, vilken maskin skulle ni rekomendera mellan ExcelV (XLV) och ET 340T?

Bägge maskinerna ligger hyffsat i pris (vägrar betala 24000:- för en SKS 500 -89!, sjuka priser!!).

Jag vill kunna ta mig ut på isen en solig vårdag, bränna lite på isen medan familjen käkar sina mackor, och sedan åka hem med hela hopen.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Brorsan har en XLV 540 -88. När XLV:n kom runt 85-86 sade man hade Yamaha hade bygt en skoter med "motorcykelstuk". Hur man ska tolka det kan man juh undra, men det innebar att man satt ganska högt. Många skotrar var vid den tiden lågbygda, b.la Ski-Doo.

Motorn ligger som sagt på runt 58 hästar och den är riktigt rapp om motor och variator är som de ska. Min brors skoter är omborrad och går som ett skållat troll. 145 på mätaren, men det kan man väl diskutera. Det är ett sjusärdeles ax i dom i vilket fall som helst. Skotern är en hybrid skulle man kunna säga, en blandning mellan sport och touring. Trots kort skoter och matta sitter man bra två stycken och boggien var bland de bättre på sin tid. En XLV går mycket bättre i djupsnön än vad man kanske tror.

EC:n vet jag inte mycket om tyvärr. Men hittar du en bra XLV för vettiga pengar är det inte ett oklokt val.
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Ingen av de skotrarna är någonting att riktigt bränna på med, men försök hitta en XLV som jag skrivit. De ligger mycket lägre i pris än de omättligt populära SKS:arna.

Men ET 340:n är inte dum, en kompis har en sån till salu men han har redan en köpare på den. Den är lång och från mitten av 80-talet och jag tror han skulle ha 6 000 för den. Men hitta en sån fin för under 10 000 gör du nog en bra affär.
 

jonas1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
59
0
0
Köp en XLV. Det är en starkare motor på 540cc och 52hk. Går bra i djupsnö och man sitter kanon som på en lång skoter. Inte för att 340 är nån dålig maskin men det finns ju en anledning till varför Yamaha gjorde en 540...It´s up to you..Jag har själv haft en XLV 540 och syrran ET 340. Lycka till!