Exciter goes beyond sanity and common sense!

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja man är nog lite knepig i det fallet:) hade nog fått en hyfsad skoter för de kulor man plöjt ner, men då hade den knappast varit unik och stuckit ut från alla andra gammelexciters out there:)

dessutom gillar jag modellen och man lär sig ju en del på vägen. Tack för din positiva feedback! Sånt behövs då man ibland blir lite less och börjar fundera om man nånsin blir kla hehe
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Då kör vi igen då! Dags att damma av grejerna på hyllan, har äntligen fått vevaxeln från westboms, tog ett bra tag men var helt klart värt all väntan. Alla lager är bytta och den är riktad och redo för att stoppas tillbaka i ett dieseltvättat block:)



Veven på plats i blocket, blev tvungen att byta packboxar också då de i princip brann upp när jag värmde för att få lös variatorn. Lagren har bearbetats av westbom för att inpassningen ska fungera. (Det var inte helt enkelt att finna vevlager till exciter)



Som vanligt är det ju sällan smärtfritt i garaget.....noterade att det stod 0.20 på kolvarna när jag monterade dom. Tänkte inte mer på det utan satte på ringar och monterade cylindrarna satte på toppen och när allt var klart liksom gnagde det i litegrann i huvudet.... Tog fram de gamla kolvarna och skrapade bort sotet, upptäckte att det stod 0.40 på dom!!!! Snacka om surt.



Här har vi nästa bekymmer.... Dessa behöver modifieras för att rymma 38 mm dämpare, inte helt enkelt då man dehöver styrningar och packboxar. Kan bli lurigt att knäcka men kommer inte ge mig, 750 dämparna ska dit!
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
men går det inte helt enkelt att skruva av? termosarna från v-max4an och montera dem på excitern eller är stommarna till dämparna svetsade i chassit?
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Fredguy Termosarna passar rakt av, det är dämparna som är 2 mm grövre och inte ryms i dämparfästet helt enkelt. Sen är fästet som håller saxarna också bra mkt smalare på excitern. Blir nog till att tillverka helt nya dämparfästen och fräsa ur dem för styrningar och packboxar

Alt. hitta någon som kan borra dem från 36 till 38 mm. I vilket fall som helst så använder jag helst originalfästena då de är märkta och redo att sätta fast påden breddade delen av ramen. Tips på detta mottages gärna och tacksamt, viktigt också att det blir hållbart (vill ju inte tappa ena sidan av fronten i farten;)

Magnusson91 Ska ha han i åtanke nästa gång jag behöver lager, Westbom fixade allt jag behövde denna gång och till ett bra pris. Han är riktigt bra att ha å göra med rekommenderas!
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Fick ihop färdigt motorn idag:) Eller färdig och färdig, blir ju tvungen att hitta ett par 0.40:s kolvar först, och en packning till vattenpumpen. Eftersom jag nu får lite tid över innan jag får in resten av skotern i garaget vill jag ha tips på hur man får snuskputs på aluminium???

Tänkte prova få detta skinande;)

 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Jobbar vidare med att komma på en lösning för hållarna till de främre dämparna, finns det någon som har tips på hemmapulare som kan fräsa upp dem 2 mm???

Gjorde ett intressant fynd på ebay tidigare och fick tag i ett stabilisator stag till motorn. Har länge sökt efter ett utan resultat och helt plötsligt så fanns det bara där:) Nu slapp jag snickra ihop en egen lösning (känns som att det finns nog att snickra med redan:)

Sen kommer remmen förhoppningsvis att hålla längre då linjeringen av variatorn håller sig bättre med staget.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
kom ihåg att dokumentera så vi får se mer bilder på åket. visst skulle du använda v-max4 alu skidorna? det är manliga skidor. hoppas du löser det där med framdämparna snart.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Kommer dokumentera allt eftersom, så fler bilder kommer... Planen är att få dit både skidor och dämpare från vmax4. Tyvärr är ju vmaxens dämparhållare i aluminium så de kan inte fogas ihop med exciterns (hade varit så smidigt om det gick).

Men eftersom jag är en envis jäkel så ska de dit! Bara hoppas man hinner innan säsongen börjar;) Måste dessutom bredda styrstag och allt sånt med... då framvagnen numera är 102 cm. Kommer bli ordentligt mycket stadigare, var ju rätt vickig förut.
 

Lidqvist

Välkänd medlem
7 mar 2011
122
0
6
Vilhelmina
Du ska ha cred för att du lägger ned så mycket tid och pengar på den, följde även ditt förra projekt, kul med en fortsättning!
Synd bara det där med kolvarna, men man lär sig väl av misstagen:)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Tack för din feedback :) Jo det där med kolvarna var en jäkla surdeg, hade man bara inte haft så bråttom att få ihop allt så hade det ju bara varit att byta... Men som sagt man lär så länge man lever och hela detta projekt handlar ju om en enda stor lärdom (och en massa tålamod) hehe. Förhoppningsvis blir det bra när det blir klart.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Fick mitt stabiliseringsstag med posten idag :) Lite puts på det och det är bara att montera. Nu lär det förhoppningsvis gå mindre remmar framöver..



Gjorde ytterligare ett besök hos westboms mekaniska för att höra om han kunde ta ur dämparfästet och svarva nya distanser till v-max gafflarna. Förhoppningsvis kan han ordna detta utan att kostnaden springer iväg alltför mkt.

Får besked på onsdag hur det blir, har dock bestämt mig. Det finns ingen återvändo, det är all in som gäller!
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
jag är nyfiken på om det hänt nåt? Själv har jag hunnit tagit ur boggin, bytt olja och gas i dämparna och gått igenom och smort den. Ska ev montera i den idag det snöar ju! är för övrigt mycket intresserad av hur det går för bygget. Blir det nån trim pipa eller pipor?
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Ja du fredguy, det är rätt stilla i garaget just nu. Har inte hört något från westboms ännu och jag vet (vis av tidigare erfarenheter) att det kan ta tid innan man får grejerna. Det positiva är att han är en noggran herre och resultatet är värt att vänta på.

Vad det gäller pipor så vore det ju inte helt fel med ett par dubbla psi, kollar med jämna mellanrum om det finns några till salu. Tyvärr växer de ju inte på trän nu mera..... Har ju min enkla psi tillsvidare så tillsammans med tm 38 or så ska det väl röra på sig i allafall hoppas jag. (den är ju borrad och portad med).

Snön har ju närmat sig även här och det blir tyvärr till att missa premiären men jag siktar på att få ihop den till februari iaf:) Du får slänga upp en video när du drar premiären så man får bli lite avis:)

Uppdaterar så fort jag hört från westboms, förhoppningsvis blir kalaset överkomligt och hur som helst så finns det inte en chans i hel.... att jag sätter tillbaka org. grejerna.
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Gjorde en snabbvisit till westboms idag för att få domen för dämparfästena... Det visade sig att det blir något av en nykonstruktion på dessa med hans egen design, nya styrningar, packboxar och rubbet. Givetvis kommer detta att ta tid och kostnaden kommer också att svida men det får det vara värt:)

Frågan är bara vad man ska pyssla med under tiden? polera tunneln, bygga ny dyna.... modda styrkåpan, betterboards?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
En fråga där varför vill du ha Vmaxen dämpare? ÄR dom så mycket bättre? Vet ju att det finns/fanns Öhlinare som man kunde monter i Phazer och Exciter( man bytte ut "inälvorna")...tänkte bara då du verkar lägga ner så mycket jobb och pengar på dom?

Jag tänkte bara så att det inte blir dumt med V Maxen dämpare eftersom dom antagligen är "tunade" för en betydligt tyngre maskin.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
har inte exciter 2 sx samma som vmax? eller är de bara extra bred? tycker det är kul att du bygger på exciter, betterboards hade ju varit suveränt på en ex, man halkade ju runt på brädorna som en galning minns jag. jag funderade på att bygga om styret, göra en styrhöjjare på min ex sx, men lyckkåpan på samma höjd som orginal så klart:). en ex mountain med nytro motor hade också varit fränt;)....
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
Chris, jag valde att köra på v-maxens dämpare för att de är 2" högre än exciter eller phazer. (mest för att matcha boggiehöjningen) Att det blev just från 750 var en slump då det dök upp ett par komplett med skidor. Trodde att det var bolt on som det är med v.max 600 men så var det ju inte riktigt....

Förmodligen är de också aningen hårdare än org och det kan ju antingen bli bra eller så blir det en stiff ride :) Bak kommer det att bli en öhlinare iaf, har en på g just nu:)

rtx, vet ej om sx och v-max kör med samma typ, har märkt att det finns mkt likheter vilket gör att det är relativt enkelt att leka med delar från olika modeller för att göra något eget. kul att du gillar bygget! det kommer att utvecklas allt eftersom och man vet aldrig... en vacker dag kanske det sitter en annan motor där under huven:)
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
man vet aldrig... en vacker dag kanske det sitter en annan motor där under huven:)
Jaså? Har du äntligen kommit över en Rotax? :eyebrows:

:whistle:

Det ser ju bra ut, kämpa på!

(Snart ska jag kapa Lynxen i bitar igen, börjar bli bråttom nu!)
 

prankster_76

Välkänd medlem
27 mar 2010
444
0
16
Luleå
hehehe ja du vet ju att en 670 står högt upp på önskelistan:)

Ska du kapa i lynxen? Vad har du nu för planer?

Fasen ligger efter här ju!!!