expansionskammare på båtmotorer

blomman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
var och kollade in formula 2000 båtar idag i göteborg. ville ha lite tvåtakts os på mig tänkte jag. de går hyffsat! 0-100 km/h på 4sek och 100knop i toppfart. blev dock besviken på ljudet litegrann, visst en vass tvåtaktare låter alltid fränt men som en skoter med racetrippel låter de inte.
det jag reagerade på var att det inte används expansionskammare ens på dessa båtmotorer.
någon här som är duktig på båtmotorteori och kan förklara för mig varför det inte används? vet att toppeffekt inte är så viktigt på en båtmotor då det är på mellanregistret båten ska orka plana ut. men pipor borde väll ha stor nytta på en båtmotor likväl som på en skoter?
(de körde med v6or på ca 250hk. avgastunneln satt inne i v:et och mynnade ut i vattennivån, skulle lätt rymmas tre (eller sex)st pipor som går rakt bakåt.)
 
D

DVD

Kan det vara att dom har turbo? för då ska du ha så lågt comp i expansionen, så dom kanske rent har nått så att dom inte har nån expansions kammare.
jag vet inte, bara teorier jag drar :D
 

blomman

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
nää, ingen turbo.
har fått en förklaring om att eftersom trimningsgraden är så låg på en båtmotor så finns inget problem med att gasblandning hinner smita ut ur avgasporten som behöver tryckas tillbaka med hjälp utav en avstämd pipa.
att inte f2000båtarna heller har pipor beror kanske på att de kör med standardmotorer eller har andra begränsningar gällande motorerna för att hålla nere kostnaderna tex.
 

atrox

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Nora Sverige
Troligen hittar du förklaringen i regelverket för den klassen.
Vanligt är att man kör med homologiserade motorer där man får göra vissa begränsade ingrepp.
Det finns klasser där trimpipor används men där är det frågan om rena tävlingsmotorer.

Att plocka ut 250hk ur en stor V6 är inget problem i standardutförande.
Att plocka på pipor på en sån motor är praktiskt sett rätt besvärligt om man ser till hur de är byggda.
Ta bara en sån detalj som hur kylsystemet är ihopbyggt med avgassysstemet på en standardsnurra.

En bra tvåtaktssida är f.ö.ö www.macdizzy.com
Trevlig läsning!