Extraljus Volvo XC60 Xenon

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, har beställt en ny bil och tänkte bestycka denna med två eller tre extraljus med xenon... Är det någon som har koll på vart man kan beställa extraljus med xenon från utlandet? Det kostar ju i runda slängar 3000 styck i sverige!

Tacksam för tips.

MVH Johan
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Ett billigt alternativ ær att konvertera sjælv. Under 1000:-/styck med 70w xenon i NBB:s stora extraljus.
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Hej, tack för iden! jag har konverterat och donat förr men nu när det är en ny bil så vill jag även ha en lampa som är snygg. Så jag tänkte nog skaffa en Bosch eller motsvarande. Annars har Humanhabit ett par skapliga NoName-prylar för en tusenlapp med inbyggda drivdon! Inkopplingen får Volvo likförbannat stå för :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ja det bästa är att konvertera själv. Mest ljus för minst peng helt klart.

Ett alternativ jag har tittat på är LED som börjar komma ganska starkt. Men än så länge är det lite för dyrt. Ljusmässigt når LED inte upp till xenon men har den fördelen att den tänds direkt och ett vitt och skönt ljus.

Du har hella luminator LED men den kostar 4700/st och det är det inte värt.


Jag är tveksam till nonamekinacrap som säljs av alla webbshoppar i Sverige. Däremot har jag tittat en del på LED-ramper från tillverkarna rigid eller vision x.
Enligt historien så var det rigid som kom först och en vän till grundaren av rigid hoppade av projektet och startade upp vision x.

Jag gjorde lite research och såg att rigid och vision x hade riktigt konkurrenskraftiga priser i USA.
En ramp ungefär i den här storleken har du utan problem hemma i Sverige för ca 10k. Inte så billigt kanske men du får bra ljus på riktigt och du är dessutom ensam på kvarteret om att ha det.
Det där är en 30-tums ramp med ett rekommenderat retailpris på $1000.

Jag kan intyga att det lyser bra. Jag var uppe i Gällivare hos släkten och när jag var ute med hunden efter nån skogsväg så mötte jag nåt jävla gruvtroll med diodramp som vägrade blända av.


Ramperna används i gruvan och då måste det hålla. Så om du bara tar med dig lysena till nästa bil så blir den mycket mer prisvärd.
[video=youtube;EXMzkh-NzJk]http://www.youtube.com/watch?v=EXMzkh-NzJk[/video]
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Har dessa på min 5-serie, tyvärr under nummerplåten som blir extremt lågt på den, men du slipper mycket besvär med parkerings varnare, avstånds kontroll å annat sattyg + att den lyser kanon, ta den med spot ljusbild. Tänds snabbare som sagt + att du slipper byta glas/rikta lampor vid parkerings incidenter...
Riktigt vilsamt ljus, inte riktigt lika långt men räcker bra tycker jag. Blir som en matta av ljus.
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus-2/led_extraljus/extraljus-led-120w-pencil.html
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Hur blir det med is och snöuppbyggnad på dessa led? Dem genererar ju ingen värme?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
xenonkonvertera 3 big knickare, då har du bästa ljuset för pengarna. visst lyser nbb xenon bättre, men är ett högre pris. och sen är det "plast glas" som verkar bli grönaktigt efter ett tag som då gör att det lyser grönt och inte vitt/blått (xenon). på w124:an kör jag med 5 xenonkonverterade knickare, 3 med 75w och 2 med 35w och det lyser ganska bra måste jag säga
 

Jeens_

Välkänd medlem
4 nov 2007
1.136
2
38
Luleå
Jag tycker nbb husen är dom snyggaste. Och enkla att konvertera är dom också. Man behöver inte borra upp hålet för kablarna.

Såhär ser de ut på min A4 allroad





Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Men sätt för fan inte Big Knick på en NY bil. Ser ju så skabbigt ut!
Har 3 NBB orginal Xenon på bilen och är helnöjd. Vet inte pris nu
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Hej, tack för iden! jag har konverterat och donat förr men nu när det är en ny bil så vill jag även ha en lampa som är snygg. Så jag tänkte nog skaffa en Bosch eller motsvarande. Annars har Humanhabit ett par skapliga NoName-prylar för en tusenlapp med inbyggda drivdon! Inkopplingen får Volvo likförbannat stå för :)
Tjenare.

Jag har också en XC60 som jag monterat 3 st original NBB Xenon på. Det är dock en del att tänka på när du ska montera extraljus på denna bil beroende på vilken utrustning den har. Nu är det väl olika beroende vilken handlare man vänder sig till men jag fick samma svar hos de 3 st jag vände mig till: det går bara att montera deras egen sats med 2 st fjuttiga extraljus. Så jag fick helt enkelt ta saken i egna händer...

Nåja, till saken! Det du måste tänka på är att inte skymma kamerorna som sitter innanför vindrutan vid backspegeln samt radarn som sitter i grillen, om du har det tillvalet. Extraljusen får inte sticka upp högre än om du tänker dig en rak linje från kamerorna vid backspegeln vidare till högsta punkten längst fram på huven, då kan diverse säkerhetssystem få fnatt! Om du har adaptiv farthållare sitter radarn i grillen, skymmer du den kommer du att få meddelande varje gång du startar bilen att radarn är skymd och farthållaren kommer ej att fungera.

Qpax har ett par olika bågar som passar XC60, på denna: http://www.qpax.se/prod/Q-light-Volvo-XC60-08-br-For-3st-lampor_34213/XC60-08-13_3896/SWE/SEK kan du montera 3 mindre ljus, tex: Lightforce Striker 170 HID http://www.oljebaren.se/extraljus/lightforce/lightforce-striker-170-hid-12-24v-55w?grp=1339813 och fortfarande behålla funktionen med adaptiv farthållare.

Jag ville dock ha 3 stora ljus och valet blev 3 st NBB 225 Xenon, monterade dessa på en modifierad nummerskyltshållare som jag monterade upp & nedvänd.
Alla system funkar och jag har bra med ljus.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Mest ljus för pengarna Sim så klart, men då håller dem ju bara 2 Vintrar för er i Södra Sverige, När ni saltar vägarna,

Big Knick är ju Snyggt på en Volvo,

NBB Är ju klart "det bästa" men då får man ju betala 800 kr styck för dem, halogen då alltså, + så är det lite utjatat då varenda har sådana nu förtiden

Jag kör med Bosch Navigator, 3st, 55W Halogen, men ska nog trycka dit 3st 55W Xenon istället, med Speedstarter (Vilket är ett måste om man inte har hela förmiddagen på sig att låta dem tändas)
Dem är ju dock Apdyra, kring 1000 Lapp/Styck, men Snyggaste lyset på marknaden enligt mig,
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
OK vill man ha 3st stora lökar frampå så är det 3st Xenon som är bäst ljus.
Vill man slippa paja bilens utseende och undvika problem med andra system så är det min erfarenhet att LED funkar överlägset. Parkerings skador med mina tidigare xenon installationer vart rätt dyra med, plus några stenskott osv....lessnade.
10W led smälter snön utan problem, jämför ljusöppningen som skall värmas, ca 3x3cm för varje led mot 200mm i diameter. Du ska inte ha dem med mindre watt och flera lampor, de ger bara brett ljus.
Vill man ha det bästa ljuset är det takmontering som gäller ändå;)
 

johannyman

Välkänd medlem
18 jan 2011
152
0
6
Uppsala
Tack för informationen. Har glott lite på Nbb men man kanske ska satsa på led. Får se lite jämförelser. Jag har ingen adaptiv farthållare på denna. Men det är ju radar likt för bannat för emergency city brake när ja tänker efter. Kan man beställa led från staterna eller asien?
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Mest ljus för pengarna Sim så klart, men då håller dem ju bara 2 Vintrar för er i Södra Sverige, När ni saltar vägarna,

Big Knick är ju Snyggt på en Volvo,

NBB Är ju klart "det bästa" men då får man ju betala 800 kr styck för dem, halogen då alltså, + så är det lite utjatat då varenda har sådana nu förtiden

Jag kör med Bosch Navigator, 3st, 55W Halogen, men ska nog trycka dit 3st 55W Xenon istället, med Speedstarter (Vilket är ett måste om man inte har hela förmiddagen på sig att låta dem tändas)
Dem är ju dock Apdyra, kring 1000 Lapp/Styck, men Snyggaste lyset på marknaden enligt mig,
gamla hella rally 3000 är simmisarna. men ja, helt klart bra lyse, dock tveksam kvalite och dom är inte vackra
 

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
åk in till generatorservice i uppsala och prata med Håkan
han fixar hella 3003 eller nbb åt dig utan att såga sönder bakstycket och kablarna kommer ut genom orginal hålet prydligt o fint!!
billig är det också
jag har nog köpt 50st konverterade ljus av honom!

/ Kumlin