EXTREM KYLA I NORRBOTTEN

E

eMe181

-34 här det tar sig ;) tyvärr fick byborna sova idag då rev:n inte vela ut...
 

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Man vänjer sig efter ngn dag :) Kommer ihåg för ngt år sedan då det var 40-45 grader kallt i en vecka och man fick promenera till skolan varenda dag. Då längtade man efter sommarn kan jag säga :p
Fan skulle vilja uppleva -40:) för att känna hur det känns!

Här i Borlänge är det -20 just nu.
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
:nuts:
Man vänjer sig efter ngn dag :) Kommer ihåg för ngt år sedan då det var 40-45 grader kallt i en vecka och man fick promenera till skolan varenda dag. Då längtade man efter sommarn kan jag säga :p
Kan jag tro det:) fydå!

Här nere har vi knappt haft någon kyla den här vintern, så när det nu sjönk ner mot -20 så är det vidrigt:bigsmile:
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Vi hade minus 16 idag när vi var ute å åkte i Sthlm. känns som bra mycke mer eftersom luften är så fuktig.
en fundering, hur kan luften vara fuktig i minus 16? förklara det för mig... :)
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.

Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga tempe-raturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.

I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig.
SMHI..
 

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
en fundering, hur kan luften vara fuktig i minus 16? förklara det för mig... :)
Det beror på vilket referenstillstånd som används vilket personen i fråga inte nämnde. Sett till relativ luftfuktighet som anges i förhålllande till mättnadsgraden vattenånga och som vid -16 grader är ca 1,5 g/m3, så är det hög luftfuktighet i Stockholm jämfört med många andra platser.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hann med 2 mil med skotern jag köpte innan kylan kom. Fick en unge till den 25:e och tog ledigt 10 dagar som jag hade tänkt få rasta skotern under. Har som varmast vart -18 så den står där i garaget och mognar. Börjar jobba på torsdag och då verkar det bli varmare. Nån där uppe vill inte att jag ska få köra skoter...
 

mxz 800

Välkänd medlem
4 dec 2007
490
0
16
Borlänge
Hann med 2 mil med skotern jag köpte innan kylan kom. Fick en unge till den 25:e och tog ledigt 10 dagar som jag hade tänkt få rasta skotern under. Har som varmast vart -18 så den står där i garaget och mognar. Börjar jobba på torsdag och då verkar det bli varmare. Nån där uppe vill inte att jag ska få köra skoter...
Grattis:) låter som inte du har tid att köra skoter ändå:blink1:
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Hann med 2 mil med skotern jag köpte innan kylan kom. Fick en unge till den 25:e och tog ledigt 10 dagar som jag hade tänkt få rasta skotern under. Har som varmast vart -18 så den står där i garaget och mognar. Börjar jobba på torsdag och då verkar det bli varmare. Nån där uppe vill inte att jag ska få köra skoter...
Skoter är väl ändå sekundärt nu, grattis!