EXTREM KYLA I NORRBOTTEN

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
en fundering, hur kan luften vara fuktig i minus 16? förklara det för mig... :)
Luften är alltid fuktig, mer eller mindre

Citat från SMHI:s hemsida: Den relativa luftfuktigheten är ofta hög på vintern och oftast lägre sommardagar, då luften kan innehålla mycket mer vatten än på vintern. Den absoluta fuktigheten är låg på vintern och hög på sommaren
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
friskt å myggfritt med andra ord :)

I fjollträsk har vi bara -17 .. å dagstidningarna här får det att låta som jordens undergång ..
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Luften är alltid fuktig, mer eller mindre

Citat från SMHI:s hemsida: Den relativa luftfuktigheten är ofta hög på vintern och oftast lägre sommardagar, då luften kan innehålla mycket mer vatten än på vintern. Den absoluta fuktigheten är låg på vintern och hög på sommaren
blanda inte ihop relativt och absolut nu för även om den är relativt fuktig på vintern är det inte direkt nå fukt att tala om.. 1.5g /m3 det är jävligt lite vatten det och kan du känna skillnad mellan 1.5 och 3g /m3 ?

Enligt mollierdiagrammet är H=0.0025 kg/kg för fuktig luft vid daggpunkten vid -5 grader. 1,82x0,0025=0,00455, vilket är ett i sammanhanget försumbart tillskott till den torra luftens värmekapacitivitet i uttrycket (1,005). Vad jag kan förstå har SMHI rätt, beträffande luftens fuktinnehåll är det en myt att fuktig kall luft är kallare än torr kall luft. Detta ju då eftersom den kalla luftens fuktinnehåll är så lågt.
 
Last edited:

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
-37.2 blev loggat som kallast lördag morgon här i Hemmingsmark utanför Piteå. Tror jag kan summera detta som kallast i vinter.
 

Tompis

Välkänd medlem
6 mar 2011
146
0
6
Örarna
I fjollträsk har vi bara -17 .. å dagstidningarna här får det att låta som jordens undergång ..
Lustigt det där. När man ser på väderleksrapporten så pekar dom lite nonchalant och säger: "I Norrland blir det kallt och en del snö.", när det blir -20 och snöstorm. När det blir -5 och 5cm snö i södra Sverige så drar hela maskineriet igång. "Snökaos", "Blixthalka", Köldknäpp" och allt vad dom vill kalla det.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Kan glatt berätta att sitta och skita på utedass i -35 är en allt annan än trevlig upplevelse... :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Lustigt det där. När man ser på väderleksrapporten så pekar dom lite nonchalant och säger: "I Norrland blir det kallt och en del snö.", när det blir -20 och snöstorm. När det blir -5 och 5cm snö i södra Sverige så drar hela maskineriet igång. "Snökaos", "Blixthalka", Köldknäpp" och allt vad dom vill kalla det.
Ja, eller att landet delas upp i förtio delar söder om Stockholm-och resten av landet blir södra och norra norrland....
-och prognosen blir :"I Norrland blir det från 5 plus till 35 minus i inlandet med inslag av lokala snöfall"

Jamen, va skönt. Då vet vi, liksom.
 

zerozam

Välkänd medlem
18 dec 2011
188
0
6
Hade -32 i Luleå igår, nu -27.

Konstigt att bilen ens vill starta för allt blir som segare efter -30. Servostyrningen känns seg, fjädringen stelnar, bilen tar evigheter att nå driftstemp... Igår gick jag ca 5 km hem från hockeyn igår iförd jeans och halvlång jacka. Det sved fan i lårmuskulaturen av kylan och det är först när man kommer innanför dörren som man fattar hur kallt det varit, för det känns när blodcirkulationen minskats i en så pass stor muskelgrupp.

Man får respekt för kylan när man upplevt -30 and below... :madgrin:
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Efter att ha suttit hemma i en vecka och det enda vettiga jag gjort är 8h diverse snickeri så är man så less på att vara hemma så man nästan överväger att köra en sväng trots -25...
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag hade -26 då jag åkte från Fredriksberg igår kväll...men det var även -20gr här i Gbg...och det kändes betydligt kallare än dom -26 uppe i dalarna
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Det är nå märkligt med denna kustnära kylan..

Jag som är en 100% Norrlänning och vant mig en hel del vid kyla genom åren, var vid ett tillfälle på Gotland på vintern.

Jag tror det var runt -10grader, OCH JAG HÖLL PÅ ATT FRYSA IHJÄL!!

Ändå hade jag mina rejäla Norrlandskläder med mig.

Har aldrig förr eller senare, kännt kyla tränga så in i mig..
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
var till tjärnberg i helgen -45,7 grader
grillade entrecote ute i grillen gick utmärkt ,,
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
-9 i Sthlm nu och det känns kallt. Förmodligen beroende på att det alltid blåser här. Åkte upp till Hede för någon vecka sedan och var tvungen att ploga när vi kom dit. -25,5 så åkgräsklipparen med plogblad var seg att starta. Plogade väl 10 minuter i kortkalsonger och jeans och det var också kallt. Nästa gång tar jag mig tid att gå in i stugan och drar på mig andra kläder. Lite skoterkörning blev det samma kväll men ingen långtur.