Extremt tjurig Arctic Cat M8 HCR 2011

oscaröstlund

Medlem
4 jan 2022
8
0
1
20
Sverige
Köpte en M8 HCR 2011 i våras och har skruvat och fixat i ordning på den hela sommarn och hösten. Har varit extremt svårtstartad och tjurig ända sen jag köpte den. Har ohm mätt tändkablar, spolar, spridare, tempgivare. Rubbet. När den väl startar går den hur fint som helst utan bekymmer.
Har fin blå gnista och stiften blir dyngsur. Är lika tjurig varm som kall.
All hjälp uppskattas!

Mvh Oscar

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.207
173
63
Säfsen
Testa att starta och varmköra med varmare/mjukare tändstift.
En kompis hade en Doo 1000 SDI som hade massa trim och annat skit och den vägrade att starta på NGK 9, den bara släckte stiften. Men när han startade och varmkörde med mjukare stift och sedan bytte han till 9 igen och då funkade allt fint.
Men det var såklart omständligt att skruva ur och i med olika stift vid varje kallstart.

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.958
905
113
Kramfors
Testa att starta och varmköra med varmare/mjukare tändstift.
En kompis hade en Doo 1000 SDI som hade massa trim och annat skit och den vägrade att starta på NGK 9, den bara släckte stiften. Men när han startade och varmkörde med mjukare stift och sedan bytte han till 9:eek:r och då funkade allt fint.
Men det var såklart omständligt att skruva ur och i med olika stift vid varje kallstart.
De första jag skulle kolla upp är tps givaren och ställa im den exakt. De är väldigt känsliga på att den står exakt rätt. Men en hel del hen's som ar problem med att få igång 800cc från 2010-17 är helt enkelt för svag eller har fel dragteknink.Den här motorn är den mest tungdragena av alla motorer så får man inte rätt snurr surar de ner sig omg. Varm motor kan kräva lite gas på vissa och då måste man dra med en hand dessutom. Man måste va minst medelstark hane eller överjävligt starkt hona för att få igång den.Om den inte körs i minst 10-15 min alltså fasad ur rejält och slås av så blir de ännu mer sur vid nästa uppstart.

Reactions: Sneeuwscooter

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.958
905
113
Kramfors
Kom på en sak till som, du nog ska kolla först av allt. Prova starta den på en sup ner i varje cylinder sopa i 2 matskedar och håll lite gas. Om den gårigång då obs kan krävas 2-4 drag för den blir lite sur! Jo om den hoppar igång så skulle jag gissa på att backventilen i bränslesystemet jävlas så den tappar trycket omgående. De kan du mäta genom att sätta dit bränsletrycksmätare på bränsleslangen ner till fuelrailen. Jag tror den ska ligga runt 3,4 bar när den väl startat men trycket ska sakta ebba ut om du slår av motorn. Vissa håller fullt tryck i 20-60 sek för att sedan sakta gå ner till 0 men de kan ta 1 timme om backventilen är väldigt bra. Men de funkar riktigt bra även om trycket går ner till 0 på 30 sek förutsatt att den orkar bygga upp tillräckligt tryck för start när man drar. Jag vhar inte koll på vad normalt tryck för att de ska strarta är men en gissning är minst 1,5 bar ev 2 bar om man dra utav hell. Om nu backventilen läcker omedelbart så hinner den inte bygga upp tyck så den får soppa. Om den nu läcker tillbaka snabbt och startar fint på sup så köp ny bränsletrycksregulator eller för säkerhets skull även bränslepump komplett med regulator. Passa även på att mont bränslefilter för insprut på ledningen ner till fuelrail så slipper du skit i spridare. Brp stålfilter på rinab funkar bra för de måste va 100 micron filtrering innan fuelrails på alla motorer och de har BRP piratfilterna.