Färga kapell till pulka

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vet inte om det går att färga ett kapell som ska utstå vintervädrets alla prövningar, ej heller om det går att få snyggt resultat, hållbart resultat!

Dock vet jag att det går att färga båtkapell men det kräver en procedur med rengöring, flödig infärgning och komplettering med impregnering.
En kompis gjorde detta på ett båtkapell istället för att låta sy nytt för dryga 10 k, färgerna som fanns var rött, blått samt färglös och då kapellet av någon anledning var orange så körde han med färglös, resultatet vart fullt ok dvs hyfsad lyster och relativt flamfritt.
Däremot, våren efter när han skulle börja putsa och öppnade kapellet en kylslagen aprilmorgon så var det så styvt att det sprack dvs färgen krackellerade.

Färgen hette något typ kapellxxx om jag kommer ihåg rätt, kolla på något båtforum, där finns många purister som putsar och fejar!

Har du en Nila kan det vara värt att ringa till Adak och kolla vad de har tillgängligt, ibland kan det finnas nya med skönhetsbrister från produktionen för vettig peng.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok. Finns ingen produkt som liknar typ "back to black" medel som man använder på grånade plastdetaljer? Ett nytt kostar 2600kr på blocket såg jag, har Nila så det kan ju vara en ide att ringa o höra med Persson båt enligt ditt tips Lynxfun.
 

comsys

Välkänd medlem
29 jan 2006
293
0
16
Norrbotten
Hittade en sida på nätet med textil/vinyl färg, ska tydligen funka på markiser och båtkapell enligt säljaren. Kanske man måste beställa 2 burkar å prova.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hittade en sida på nätet med textil/vinyl färg, ska tydligen funka på markiser och båtkapell enligt säljaren. Kanske man måste beställa 2 burkar å prova.
Alltid värt att pröva om matematiken nytt kapell-färg+impregnering+eget arbete=billigare går ihop, lägg till en kapell/presenning som uv skydd vid förvaring också.

Posta gärna före/efter bilder, det finns många solblekta gamla nilor
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Malå sycenter gör kapell för 2600:- det är dom som syr upp åt nilapulkan.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk