få högre tillslagsvarv på spirit 500cc motor?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hejsan, jag har en spirit 500cc motor i min SRV och jag vill ha lite högre tillslagsvarv!.. hur ska jag gå till väga?? för jag tycker det är en knepig variator på den för det finns ingen fjäder i den... finns bara 3st stora vikter... så hur gör jag för att få högre tillslagsvarv??

tack på förhand :)

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
58
Luleå
arcticcat.forum24.se
Är du helt säker på att det inte finns nån fjäder i den?
Jag har som för mig att variatorn "inte" kan fungera utan fjäder, men jag kan ha fel är det väl bäst att tillägga.

Om det är så att den är fjäderlös kan du inte lägga upp en bild eller skriva vilket märke det är på variatorn.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hmm jaa jag vet inte alls jag... men när jag hade isär den så såg då inte jag nån fjäder.. eller jaa den for isär själv när jag tom gasade lite eftersom muttern hade skakat lös haha... :)

men för att tillägga så är variatorn ny... har gått MAX 20mil och fungerar bra även om det nu inte är eller om det är fjäder :)

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
jepp, finns inge annat än o ändra fjädern, eller försöka minska på vikterna, men då finns det risk att hon börjar övervarva : p

fifan vilka primitiva variatorer de dära! : )

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
snackade med en polare förut och han frågade varför jag inte bara byter vikter för att ändra tillslagsvarv och varv under körning osv.. kan man göra så?? hur vet jag isf vad jag ska ha för vikter osv då?

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
I den variatorn kan du inte ha justerbara vikter.
Det du kan göra är att plocka ur några brickor som dom i texten kallar "discs"
Börja med att plocka ur en i varje glidblock å testa dig fram.
Vet inte om det finns olika fjädrar till den variatorn den för högre tillslag krävs en hårdare fjäder.
Du kan annars ta ett rör som är lika grovt som fjädern å göra en distans å lägga under fjädern.
Kanske 5mm hög eller nått det gör också att den måste varva mera för att starta.

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
okej... men dom där "discs" läste vi om, jag och en polare... men när vi rev isär så såg det inte ut så... alltså glidblocken osv ser likadan ut som på sprängskissen men det var inte sånna där "discs" i den.. utan det var mer som en metalklump i den där glidblocken.. svårt att förklara men hoppas ni förstår??.... sen ang distans i fjädern, går det att göra så? tänkte så variatorn går ihop och ut osv som den ska?.. går det isf inte bara ta en bricka som passar istället för att kapa nån rörbit? :)

snowmad

Välkänd medlem
1 jan 2000
274
0
16
okej... men dom där "discs" läste vi om, jag och en polare... men när vi rev isär så såg det inte ut så... alltså glidblocken osv ser likadan ut som på sprängskissen men det var inte sånna där "discs" i den.. utan det var mer som en metalklump i den där glidblocken.. svårt att förklara men hoppas ni förstår??.... sen ang distans i fjädern, går det att göra så? tänkte så variatorn går ihop och ut osv som den ska?.. går det isf inte bara ta en bricka som passar istället för att kapa nån rörbit? :)
Håller motorn rätt maxvarv ska du INTE mixtra med vikten.
I powerblock / ibc variatorer är det fjädern som man justerar tillslaget med.

.... "max 20 mil"
Har du köpt variatorn bestyckad till just din motor??

går det isf inte bara ta en bricka som passar istället för att kapa nån rörbit? :)
NEJ, NEJ, NEJ!!! eller jo...men 5mm gör väldigt, väldigt liten skillnad på dom där variatorerna och lägger du i för mycket kan fjäder och rör bit att fylla hela utrymmet och variatorn kan inte växla upp... du kommer att köra omkring i "full gas på 2:an".
om maxvarvet är rätt, FIXA en hårdare fjäder....fattaru?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
näe, alltså när jag ligger på en sjö eller liknande och börjar komma upp i lite farter så växlar skotern upp eller hur jag ska förklara det så den hamnar på låga varv i höga farter så den orkar inte öka mer då typ, svårt att förklara, därför jag funderar på att skaffa lättare vikter för att få upp varven lite så den orkar lite mer, sen vill jag ha lite mer tillslagsvarv för att den ska bli lite piggare eller hur jag ska säga från noll :)

peggen

Välkänd medlem
21 aug 2006
212
0
16
jag distansa upp fjädern med ca 7-8mm rör stump väart en grotesk skillnad, tyvärr ha jag ingen varvmätare men de vart ett djevla klipp i den, sitter för övrigt på en 540 snurra

snöfräs

Aktiv medlem
7 dec 2007
68
0
6
umeå
Verkar som om vikterna i blocken är för tunga!!
skaffa "brickor"som du kan justera med.(lätta)
Du kommer att få upp toppvarven samtidigt som inslagsvarven kommer att stiga något.
annars prova en annan fjäder med annat starttryck och justera om
blocken för toppvarven

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
om jag skulle göra en distans till fjädern på min motor, hur tjock tror ni den distansen skulle behöva vara då isf?? eller blir det bara tok?, tänkte för att jag har inte råd att KÖPA en fjäder just nu :)