Få sprutt på thundercat / pantera 1000

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Hej

Jag har en pantera 1000 2001. Har provat olika saker för att få sprutt på den men jag är fortfarande missnöjd.

Dels sitter det en 0.20 tändkil monterad. Den ska viss ge några hästar, dock vill maskinen spika om jag kör på 95 oktarn och håller ledfart i 70. Funkar med 98.

Jag har provat Black Magics variatorkit men jag tyckte den varvade för mycket. 100 kubikarn ska ,man inte låta varva över 8100.

Satte då i heelclicker 50-7 maxviktad då den egentligen borde ha 55-7, hade kvar BM prylarna i sekundären. Den matar på rätt ok men den går inte fortare än 150 km/h. Känns lite pinsamt..



Hade en pantera 800 99:a och den gick betydligt fortare, accet tveksamt. Den hade jag endast BM kit på. Hade även 32 mm matta.

Ibland tror jag det är mattan på 1000 -kubikarn som bromsar. Det är originalmattan med 32 mm och gjutna dobbar som det är tänkt att man ska dubba.

Har ni några ideer ?

Hörde att det ger effekt att rensa luftburken. Kan någon beskriva hur man gör det snyggt ? Jag vill inte att det ska synas. Måste jag bestycka om då ?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Tror inte att rensa luftburken kommer göra någon natt<->dag skillnad. Men du får garanterat ett ytterst irriterande förgasar-WAAAAAAH-ljud då du kör. Du bör nog leta felet någon annanstans till att börja med.

Låter motorn som den skall dvs "brappar på och vill" eller bölar den i WOT?

Det kan beror det på att det går tungt någonstans. Mattjärn som saknas, för hårt sträckt matta (skall vara så lös så att den precis inte kuggar över), drivlager/lager i boggien som kärvar/går tungt? Sådant gör betydligt mer än vad man kan tro i högre farter.

Växlar variatorerna ut ordentligt? Dra ett streck med tuschpenna på bägga variatorerna och ge full mutter (på hårdpackad snö, inte upphissad) och kolla hur långt upp/ner remmen gått.

C-C måttet mellan variatorerna, är det ok?

Sidoförskjutningen mellan primär-sekundär, är den ok?

Blir variatorerna tokvarma efter en tids körning eller kan du ta på dem med handen?

Är remmen ok, rätt längd?

Dessutom om den 'ligger' för mycket på skidorna så får du också taskigt prestanda. Dock så vill man ju heller inte att de skall fladdra i luften hela tiden.

Det var iaf några punkter att kolla på (äger ingen själv, utan mest generella saker, kan ju finnas modellspecifika grejjer också).
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Förra ägaren kopplade om saxen så den inte skulle stegra. Kanske det gjort att den har högt skidtryck ?

Den var i nyskick då jag köpte den så den är inte mixtrad med.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Går alltid att testa koppla tillbaka och se vad som händer.

De övriga sakerna kan finnas trots att den inte är mixtrad med. Det är förslitningsdelar (lager etc.). Att kolla om variatorerna/matta är ok justerad skall man göra lite då och då, inte säkert det är gjort korrekt från fabrik/handlare samt att förslitningar kan orsaka fel.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Min Thundercat som är lite uppskrämd med aaen pipor o elvattenpump går riktigt bra, lämna in på bromsning och ombestyckning istället för att gissa och bonnmecka.