Få variator att "bita" tidigare. Yamaha Venture

jesperholmstedt

Ny medlem
6 mar 2024
1
0
1
35
Finland
Hej.

Har en Yamaha RS Venture TF 1000 -06 som jag jobbar en del med, delvis kör ut ved ur skogen och delvis kör ut diverse saker till vandringsleder runtom i nejden (såsom virke, brännved och spänger) under vintern.

Förutom att den väger x antal ton (känns det som när man sitter fast) så gillar jag starkt hur denna skoter fungerar till detta, även om jag antar att den primärt var gjord för något helt annat.

Mitt enda "problem" och min fråga till er är finns det något enkelt sätt att få variatorn att bita vid lägre varv?
En stor del av denna skoters körtid är krypfart och jag känner att variatorn slirar lite väl mycket för det, min önskan är alltså att få den att inte slira eller slira mindre vid krypkörning.

Vänligen svara på ett sätt ni skulle svara ett finskt barn i förskola, i nuläget förstår jag inte vad "bakshift" och liknande betyder. 😅

Mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Du byter bara primärfjäder till en med lägre starttryck men samma sluttryck.
Om du har original fjäder i nu då ska den va svart i grundfärg och Yellow-green-Yellow färgklickar som färgkod.
Den har starttryck 40kg och 123 i sluttryck.Då kan du som ex köpa en med 30kg starttryckoch 121 i slut då gissar jag att varvtalet vid tillslag sjunker ca 200-300 rpm. Om du vill ha ännu lägre tillslag så köper du den mjukaste yamaha har som klarar sluttrycket och de är 25kg i start och 124kg sluttryck.
De låter som du skulle gilla den svagaste för jag körde en Yamaha Nytro som har samma motor där fjädern gått av, den for iväg på 2300rpm och de orkade den med rätt bra ändå.

Här är Yamaha best nr på den med 30 starttryck 121 slut. art 90501-581L6-00 Grön-Rosa grön.
Om du vill prova ännu mjukare så köp 25 start 124 sluttryck. Art 90501-600A4 Rosa-Gul-Rosa.
 
Reactions: mas

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Se till att justera in remhöjden sitter 3 st skruvar på baksidan av sekundärvariatorn (den stora variatorn) man justerar genom att lägga dit eller ta bort brickor och ligger remmen långt ner på sekundären blir det som att starta på 2an.