Här har vi nog flera samverkande problem. Jag har tävlat med en sådan och var mycket nöjd med den. Någon startraket blev den dock aldrig, så räkna inte med att dominera i dragracingens 500-klass…
Standard sitter det i förgasarna:
MJ260, PJ50, nål 6DH3-3, nålmunstycke O-4, trottel 2.0 och luftskruv 1 varv ut. MJ260 var vansinnigt fett, MJ240 borde vara helt OK, kanske ändå lägre. Min erfarenhet är att det inte är lågfartsbestyckningen som orsakar dina problem, hellre en variatorkalibrering.
Standard i variatorerna var:
Blå primärfjäder 120/300 (starttryck 120 lbs och sluttryck 300 lbs), 10M vikter (49,5 gram), R8 helix (50-34) och grå fjäder. Helix och sekundärfjäder är helt OK. Det är viktigt att du har 4 st brickor/shims mellan låsring och helix! Om du vill få upp inkopplingsvavet till 5000 skulle jag satsa på en almond/red primärfjäder, PN 7041988. Den har trycken 165/310, vilket gör att inkopplingsvarvet höjs kraftigt men växlingsvarvet bara lite grann. Varva 8250 rpm, lite mindre = tyngre vikter för max ax, kanske lite till för max toppfart. Den bör gå minst 160 km/h på mätaren vid bra förhållanden.
Varför känns det som du startar på 2:ans växel? Ja, du kanske gör det. Min käpphäst är att variatorerna ska fungera. Det är där nyckeln till prestanda sitter. Som vanligt gäller: helt, rent och rätt inställt först och främst. Kritiskt är rätt centrumavstånd och sidoförskjutning mellan primär- och sekundärvariatorn. När allt är tipp-topp: ta en ny rem och montera den. Glöm inte att montera brickorna mellan helix och låsring. Nu ska remmen ligga ett par mm utanför sekundärvariatorn. Om du lyfter upp skotern med motorn på tomgång ska det precis dra lite i mattan. Nu startar du på ettans växel. Sedan börjar vi modifiera, en sak i taget. Naturligtvis mäter vi resultatet av alla ändringar OCH skriver ner det på ett papper. Kolla nu även att dina motorfästen inte pajat så att motorn rör sig för mycket vid pådrag. Det ger precis samma symtom och är faktiskt vanligare än man tror. Om du behöver justera remspänning så gör det enligt handbok.
Med din nya fjäder monterad så trycker du ner gasen till ingrepp. Hur känns det? För hårt ingrepp kan tyda på för stort spel mellan rem och primärvariatorns skivor. Ska ligga närmare 0,5 mm. Över 1 mm och ingreppet blir väldigt abrupt. Justering av sidospel är besvärligt eftersom man måste isär med primärvaraitorn. Nu bör inkopplingsvarvet ligga kring 5000 rpm, kanske något över. Bra, den lilla 440:an har inte mycket ork i botten. Om du vill ha upp inkopplingsvarvet ännu mer kan man slipa startgropar i vikterna, eller slipa försiktigt på hälen på vikten. Tryck nu gasen i botten och ha koll på varvräknaren ända upp till toppfart. Ligger du bergfast på låt oss säga 8300 rpm? Perfekt isf. Toppfarten 160 eller mer? Gör ett tuschstreck på primärvariatorn och kör en repa till. Har strecket nötts bort ända till något mindre än en cm från kanten av primären är allt bra. Ändra inte standarddrevningen 19/39 i onödan.
För bättre ax när du har fått motor/variator perfekt kan du ställa RRSS i sitt bakersta läge, eller kanske t.o.m. ta bort det helt och hållet. Släpp ner boggin max fram, sätt bakre fjädern i sitt mjukaste läge och kör! Skyll inte på mig om du tappar styrningen i kurvorna bara…