Får ingen färg på stiften? ;S

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jahaa;d nu är snart vintern hära.jag har bytt motor i IQn till en 600snurra.och så är de SLP twinrör i den.vforce osv...har även dialajet som ja installerat.

jag fick med ett par förgasare till motorn.så dem tog ja såklart å använde. (40mm flatside TM gasare).
dessa hade då 35 i lågfart och 460 i mainjet. jag var tvungen å höja lågfarten till 45 för att den skulle gå bra på lågen...
nu till de roliga..jag tänkte då killen före mig hade kört med crank chop twinrör att bestyckningen vore ju GANSkA nära iaf.. så jag smackade ihop allting..startade..jaa kan ju säga att de lät som att man dränkte nån i badkaret:) så jag sänkte till 440..funka inte. sen ner till 420..funka inte..nu är ja nere på 400..nu går den RUSKIT bra...

de ja itne vet är då om den går för snålt?...
har ju som inge begrepp alls då jag inte får någon färg förutom kolsvart på stiften. har varvat, har testa hålla i bromsen för att få lite motstånd.osv..men de ger inge färg..

måste man köra länge för att få färgen?=) måste skotern ha belastning?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njaa olja å olja:p blandning är de väl? men annars äre rätt med färgen.. problemet är då att hur ja än bestyckar så är de samma färg:)... får dem alltså inte å ändra färg.och då inte om den går snålt...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Tror du ska vänta till vintern med att fixa det där. Du kan inte bestycka skotern rätt nu när det är 10-15 grader ute och sen tro att den ska gå lika bra när det är 10-15 minus ute :)

Ha så stiften är svarta så när det har kommit bra med snö så far på någon is eller lång äng och kolla stiften.
Blir mycket lättare så.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
men som jag skrev så har ja dialajet (ställbart munstycke) detta har 4 enheter man kan ställa på därför tänkte ja ställa så den går hyfsat nu under sommarn på lägsta hacket..

får väl fara ut på nån äng nu när de har regna å kika=)....så får man lite kylning iaf..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.047
113
Stora Blåsjön
Enda sättet att kolla så man har rätt mainjet är att köra skotern och hålla fullgas en längre stund och sedan direkt ur med stiften och kolla. Och den ska belastas hårt!

Sen om du bestyckar den rätt nu på sommarn/hösten så kommer den inte hålla länge i vinter... då kommer du att skrota kolvar och ev cylindrar.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
okejokej..men som sagt så har ja dialajet som gör så att jag kan ställa upp bestyckningen i vinter.. är som så att jag kommer mestadels köra på höjderna.. så de blir ändå en relativ låg bestyckning.körde på samma bestyckning där uppe som på våren när de var 15grader varmt nere vid stan:)..

vill bara få en "grund" bestyckning för dialajetten så att säga..sen såklart får man ju höja om de ligger åt helvette fel:)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
frågan var bara varför ja inte får någon färg:) men får väl ta å böka till de på nå vatten lr nånting å testa=)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.047
113
Stora Blåsjön
Har du kunnat belasta motorn på fullgas i låt säga 30-60sekunder? Ska även vara riktigt varmkörd innan. Men vänta med detta till vintern.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
njae har ju inte de:) de vi tänkte fara å testa maskinerna på nån liten vattenpöl.men vet inte om ja vågar ifall den går snålt dvS:) har inge lust med att de blir stumt i snöret så får nog vänta tills de har kommit lite snö=)

R

Robin

njae har ju inte de:) de vi tänkte fara å testa maskinerna på nån liten vattenpöl.men vet inte om ja vågar ifall den går snålt dvS:) har inge lust med att de blir stumt i snöret så får nog vänta tills de har kommit lite snö=)
Vad är det för kyckligprat jag hör, inte kan vi vänta till vintern heller :p
Du får köra skotern lite fett kring strandkanten å utgå från det innan du drar ut på djupare vatten, om de nu är så djupt i mitten dvs, jag får väl testa först om inte annat ;D