Far min klagar också på sin 900 ACE ranger 49 -19. Han tycker också den är rank och vill lägga omkull lätt.
En del i problemet, (farsans i alla fall), tror jag är att man sitter extremt högt på 49an av nya modellen. Skulle inte förvåna mig om man sitter en decimeter högre än på en "vanlig" skoter med radienchassie. Sitthöjden gör ju att föraren "svingar över" mer per grad i sidolut och alltså tynger mer på ytterskidan om man inte hinner med och luta inåt. Det ihop med att gubben är 78 och kanske inte riktigt är lika smidig som förr och inte hinner vara med och kliva över på rätt sida kan bidra.
Jajja, jag ska dribbla lite med fjäderspänningar, (och naturligtvis kolla framvagnsinställning mm), möjligt att jag testar för skojs skull sätta dit originalframdämparna från min RE jag har liggandes samt testar lite olika framfjädrar som finns i gömmorna. Att det skulle vara toe in/out som är boven i dramat för farsan är jag lite tveksam till då han även klagar på hur den beter sig i väldigt låga hastigheter där sådant inte borde spela så stor roll.
Rent spontant känns det som att eftersom det nu mest är fyrtaktsägare som upplever bekymmer så beror det på viktskillnaden fram, har tvåtaktarn och fyrtaktarn samma framfjädrar? Har dom det så sätter jag en dubbeljapp på att det är en stor del av problemet. Fyrtaktarn behöver grövre fjädrar alternativt mera progressiva fjädrar. Vi får se hur det utvecklar sig.
Edit: Kikade i reservdelkatalogerna på nätet och dom verkar, vad jag kan se, ha samma framfjädrar.