Hade en halvfull 20-liters bensindunk stående ute på gården och när snön smälte så tippade den omkull på marken, där det var en del vatten. Såg det när jag kom hem från jobbet en dag, så jag ställde bara upp den men troligen så var den lilla avluftningskorken lite öppen och bensinen har kommit åt att blandas med vatten. Vilket inte jag hade en tanke på då. Jag har kommit till den slutsatsen eftersom att jag igår tankade i bensinen från dunken i skotern och jag kom bara ca. 100 meter innan den började bluddra och tappade kraft. Efter ytterligare ca. 100 meter så slocknade den helt och jag fick bogsera hem den. Jag har i alla fall kollat så att motorn går runt som den ska när man drar i startsnöret och det gör den, precis som vanligt.
Det som jag har gjort hittills är att suga ur all bensin som jag kommit åt ur tanken (ca. 35 liter) och jag har även tänkt byta ut bränslefiltret mellan tank och motor (samtidigt då tömma bensinen från de slangarna på bägge sidorna om det bränslefiltret). Min tanke sedan var att fylla tanken med ny, fräsch 98-oktanig bensin och få igång den (kanske kräver en del dragande, måste kanske även blåsa lite i tanken för att trycka ut den nya bensinen i alla slangar) och låta den köra igenom en del bra bensin genom motor och bränsleledningar etc. Låta den gå på tomgång rätt länge och sedan köra lite lugnt runt ängen några varv så att allt får bli genomvarmt. Sedan var tanken att köra sommarförvaringsprogrammet och ställa undan den för denna säsong.
Men, är det något annat jag bör göra för att minimera risken för skador på motorn? Någon som har några tips? Skotern är en Ski-doo Freeride 850 E-tec 2018.
Det som jag har gjort hittills är att suga ur all bensin som jag kommit åt ur tanken (ca. 35 liter) och jag har även tänkt byta ut bränslefiltret mellan tank och motor (samtidigt då tömma bensinen från de slangarna på bägge sidorna om det bränslefiltret). Min tanke sedan var att fylla tanken med ny, fräsch 98-oktanig bensin och få igång den (kanske kräver en del dragande, måste kanske även blåsa lite i tanken för att trycka ut den nya bensinen i alla slangar) och låta den köra igenom en del bra bensin genom motor och bränsleledningar etc. Låta den gå på tomgång rätt länge och sedan köra lite lugnt runt ängen några varv så att allt får bli genomvarmt. Sedan var tanken att köra sommarförvaringsprogrammet och ställa undan den för denna säsong.
Men, är det något annat jag bör göra för att minimera risken för skador på motorn? Någon som har några tips? Skotern är en Ski-doo Freeride 850 E-tec 2018.