följdfråga kedjelängd ext 530 mc 91

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Hej!

I en tidigare tråd, så fick jag hjälp med transmissionen i min AC eltigre ext 530 mc 91. den har ju 19kuggsdrev uppe, 39kugg tror jag det var nere, och back, någon berättade att det inte gick få på 70länks-kedjan med 20kuggsdrevet på de med backväxel och de var därför neddrevade 1 kugg.

nu är det dags att handla kedja, och jag har börjat fundera, när kedjan sitter på nu, så kan jag vika bort 1 länk utan problem, hur mycket skulle jag måsta dreva ned den ytterligare för att få på en 68 länkskedja? skulle det räcka att gå ned till 18 kugg?

Och hur pass mycket sträcker sig en kedja egentligen?

//Dennis

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
nog kan du sätta dit ettt 18 men då kommer en annan sak i anspråk..det blir färre kugg som ligger i ingrepp på kedjan så då brukar kuggen gå på drevet istället..speciellt vanligt på motor starkare som din o smala kedjan som du har!..funkar bra på 440 o mindre!
personligen tycker jag att du ska gå på mina gamla rekommendationer med 70 länk o 20 kugg..men du väljer själv naturligtvis.

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
RotaX447: Visst det finns en ac-del här, men betyder det att min fråga inte hör hemma på tekniksnacksdelen?

brainstorm: Tack igen för svar, och det lutar åt dina första rekommendationer, handlas imorgon, så jag får ut den ur garaget innan helgen.

Tack!