Hej, grabben skall ta förarbevis för snöskoter och nu funderar vi om det finns pc-program för för detta ändamål. Det finns ju körkortsprogram för bil och mc.. men till snöskoter???
Javisst, säg åt han att minst läsa igenom den där "foldern" ett par gånger så spikar han nog provet.Heggan skrev:Tror inte det är nödvändigt. Om man har suntförnuft och har kört skoter nån gång så klarar man kursen utan problem.
klart dom kan kugga på "uppkörningen" det har hänt, de va en värsting här som tog en sväng på egen hand i en jäkla fart så han visste nog vart gas o broms satt iafSkotran skrev:Det är ingen uppkörning som man kan bli kuggad på men för att få förarbeviset måste "läraren" veta att man har "erfarenhet" av körning. (dvs veta var bromsen sitter och vilket håll man ska luta åt i kurvor.)
FEL!daniels skrev:klart dom kan kugga på "uppkörningen" det har hänt, de va en värsting här som tog en sväng på egen hand i en jäkla fart så han visste nog vart gas o broms satt iaf
säger du det så jag vet bara att dom som underkänts inte ens fick skriva teorin.Håkan K. skrev:FEL!
Man kan inte bli underkänd på praktisk körning,då det bara är teoriprovet som bedöms.
Kursledaren har krav på sej att ha ett PRAKTISKT MOMENT i utblidningen,men hur det är utformat och vad det innehåller är helt upp till den enskilde kursledaren att bestämma. (det finns kursledare som har en utflykt till ett vindskydd för att grilla korv som det "praktiska momentet" i utbildningen och det vore intressant att veta hur man "kuggar" på en sån övning?!)
Det praktiska är således inget man kan "kugga" på som det är med körkort.
OBS! skillnad på körkort och förarbevis!
Tror inte de har några kurser dåEj medlem/Inloggad skrev:Hej! kan man ta förarbevis på somarn?
Jag är själv kursledare,så jag säger det,ja!daniels skrev:säger du det så jag vet bara att dom som underkänts inte ens fick skriva teorin.
Tror inte de har några kurser då
APP APP APP!Javisst, säg åt han att minst läsa igenom den där "foldern" ett par gånger så spikar han nog provet.
Frågorna är typ så här:
Det står en samling renar på isen där du hade tänkt köra, vad gör du?
1. Kör över dom.
2. Slå läger och vänta tills dom försvunnit.
3. Kör lungt en bra bit på sidan.
Olovlig körning blir det inte.... Däremot kan man åka på böter för att man framfört en terrängskoter utan förabevis, men olovlig körning det gäller bil, mc lastbil och buss.Som elev får du bara köra under en utbildares uppsyn (om du inte har körkort utfärdat före -00) och tog han skotern utan lov och körde utanför "provområdet" så blir det olovlig körning. Jag är inte säker att det var orsaken, men skulle tippa att det är så.
Mmm min sambo tog förarbeviset på sommaren och fick köra en gammal slut helt bromslös polarisfyrhjuling i en slalombacke... vidare var kursledaren väldigt seriös (ironi) och uppmanade till försäkringsbedrägerier samt att gärna *****s med renar för lapparna va dum i huve osv..Tro det eller ej,men man KAN faktiskt ta förarbevis på sommaren!
Eftersom förarbeviset gäller "TERRÄNGskoter" och inte SNÖskoter,så är det samma förarbevis för fyrhjuling (den räknas också som terrängskoter) så man kan skriva provet och ha den praktiska delen på fyrhjuling! Inte många som har förarbeviskurser på sommaren,men det är faktiskt fullt möjligt!
Sen kan man väl diskutera det lämpliga i att ha praktiken på fyrhjuling om man ska köra snöskoter och vice versa....men enl. lagen möter det inget hinder.
Hur säker är du på det du just har skrivit?Olovlig körning blir det inte.... Däremot kan man åka på böter för att man framfört en terrängskoter utan förabevis, men olovlig körning det gäller bil, mc lastbil och buss.
det krävs lite mera än såDet är ingen uppkörning som man kan bli kuggad på men för att få förarbeviset måste "läraren" veta att man har "erfarenhet" av körning. (dvs veta var bromsen sitter och vilket håll man ska luta åt i kurvor.)