Förarbevis?

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Man kan väll skrika åt både höger o vänster om man vill men huvudsaken är väll att det finns folk ute i byarna som både vill o orkar att försöka förändra det som inte är bra i skotersverige stötta dom i stället för o skälla då är det nog flera än vi som orkar bry oss.
Snofed jobbar med frågan.
 

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
En körskola här i umeå har fått massa skit för att utbilningen samt examinatorn inte godkändes av vägverket.
Det var en snubbe som var med oss under hela utbildningen och gjorde provet med oss.
men enligt vägverket ska man både ha en utbildare OCH en examinator (prov rättare/kollare)

som tur är så fick jag mitt förarbevis men gruppen efter oss kanske inte får det p.g.a att vägverket inte tillåter trafiksskolan att ha den utbildningen!
stora frågan då; hade ni en person som rättade provet och en annan som "föreläste"?
 

ankaon1

Välkänd medlem
5 jan 2006
681
8
18
57
Luleå
arcticcat.forum24.se
Det här frågade jag VV om och dom svarade.

Jag: Om man har ett körkort utfärdat före 2000-01-01 men har haft det indraget pga. fortkörning och sen fått tillbaka det efter 3 månader kan man då köra skoter på de eller måste man ha förarbevis eftersom det varit indraget????
Och om jag tittar på det nya körkortet så har jag samma utfärdandedatum (1984-11-01) som på det som polisen ville låna.


VV: Om körkortet har varit återkallat efter 1 januari 2000 måste du ha ett förarbevis för terrängskoter för att kunna köra skoter. Det är det nu gällande behörighetsdatumet (utfärdandedatum efter återkallelsen) som styr och inte det första utfärdandendatumet som står på körkortet.

Jag: Innebär det då att alla som byter körkort (10år) måste ha förarbevis?, eftersom dom får också ett nytt utfärdandedatum på körkortet…
Om man då ställer det på sin spets och säger att man blir stoppad av polisen och visar upp sitt körkort som varit indraget, hur ska då polisen veta att det varit indraget?
Utfärdandedatumet kan ju bero på att man slarvat bort, bytt efter 10 år mm


VV: Du får inte ett nytt behörighetsdatum för att du förnyar ditt körkort efter 10 år, namnbyte mm. Det får du däremot efter en återkallelse. Och det stämmer att polisen inte kan se på ditt körkort att det varit återkallat, men de har tillgång till vägtrafikregistret och ska kontrollera mot detta vilket behörighetsdatum som gäller om de skulle stoppa dig när du kör skoter.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Logiken ligger fortfarande i att, du har aldrig skaffat dig den behörigheten. Den fick du "inpå", utan att visa att du vet ett skvatt om vad som gäller. Detta till skillnad mot bil/mc, som du avlagt prov för, och bevisligen en gång klarat.

ingen vidare logik ifall man ska jämföra hur körkortslagen funkat tidigare, t ex fick man automatiskt A kort när man tog B, senare då de ändrade med C kort då behövde man bara intyga att man kört lastbil så fick man det automatiskt. sen ifall du tappa körkortet fick givetvis behålla a och c på kortet fast du aldrig kört upp specifikt för de fordonena. Så ursäkta mig vars logiken är, och även vars logiken är för att du aldrig kan tappa förarbeviset.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
ingen vidare logik ifall man ska jämföra hur körkortslagen funkat tidigare, t ex fick man automatiskt A kort när man tog B, senare då de ändrade med C kort då behövde man bara intyga att man kört lastbil så fick man det automatiskt. sen ifall du tappa körkortet fick givetvis behålla a och c på kortet fast du aldrig kört upp specifikt för de fordonena. Så ursäkta mig vars logiken är, och även vars logiken är för att du aldrig kan tappa förarbeviset.
precis vars är logigen att du aldrig kan tappa förarbeviset då.
syftar på en tråd som jag läste här på forumet, vissa har visst förstått fel med förarbeviset.
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=17335