förbättra kylning på en spirit 500, tips?

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
hejsan, jag har en SRV 540 med en spirit 500 under huven, och den är riktigt rapp från noll och så där, men eftersom det är en fläktkyld motor så går den ju så klart sämre när den blir varm... har ni några tips på hur man kan förbättra detta??

tack på förhand :)

jag visste inte vart jag skulle lägga tråden men eftersom det är en arctic motor så hamnade tråden här

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
vet inte riktigt hur det ser ut under huven på din maskin men kan du inte försöka "leda" luften bättre mot motorn/fläkten...med riktade luftintag och ev. rör/slang?

tråden har hamnat så rätt den kan :)

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
jag märkte idag att motorn inte blir så jätte varm, men kan det bero på att jag inte har nått luftfilter alls?? så den bara får varm äcklig luft? :)

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker
Du skulle ha haft yamahas värme tratt den som sitter på fläkten och kloss mot huven för att inte ta kyll luften från ljuddämparen. men jag ska ge dig ett smart tipps. Ta en typ familjepack varmkorvburk(stor plåtburk) den brukar passa på fläkthuset bara du tar bort plast skyddet, sen gör du bara en egen tratt så den inte drar i sig varmluft som kylning. (så har jag fått höra man gjorde på everest maskinerna)