Fördelar/nackdelar två/tre cylindrig

R

Robin

vad menar du igentligen med "mindre lyckade tripplarna"?
Yamma gjorde bra tripplar men den riktiga "guru trippeln" är iaf enligt mig Polaris Ultra -96, vist var det inte ett renodlat effektmonster från fabrik men med bara pipor till den gick den som ett skållat troll" :D och tog ner alla sina konkurenter på den tiden med hästlängder :p

Men fördelen med tripplar då gämfört med twinar (2t) är enligt mig effektuttaget och den jämnare gången som någon beskrev titigare i tråden.

Sen kanske att tripplar väger 10kg mer är väl inget att gnälla om och knappast någonting man märker av.

Efter första trippeln jag körde med under 1 sesong sa jag aldrig mer trippel eller AC. Ändå har jag till den här sesongen fallit tillbak till en trippel igen.

mvh/robin
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Det är ett sabla gnallande på om en skoter väger si eller så.... om man inte orkar sin maskin så är det dax o köpa kort på gym.

Om man är mer pro och gör trick hopp och liknande så kan jag förstå att man jagar kilon men då brukar inte priset skräma heller.
Dock kan jag rekomendera Ymahas tripplar då dom är driftsäkra men jag skulle alldrig köpa en polaris trippel i mitt liv för jag har boxera nog många av den sorten plus att soppa rekordet (i vårat gäng) på 8 liter milen har min bror på en 650 RXL med EFI.

Men att döma ut Tripplar för att dom väger ett kilo hitt eller ditt är bara fjantigt för då lär dom väll skylla på soppa mängden med när dom skrotar i ett hopp.
 
R

Robin

Det är ett sabla gnallande på om en skoter väger si eller så.... om man inte orkar sin maskin så är det dax o köpa kort på gym.

Om man är mer pro och gör trick hopp och liknande så kan jag förstå att man jagar kilon men då brukar inte priset skräma heller.
Dock kan jag rekomendera Ymahas tripplar då dom är driftsäkra men jag skulle alldrig köpa en polaris trippel i mitt liv för jag har boxera nog många av den sorten plus att soppa rekordet (i vårat gäng) på 8 liter milen har min bror på en 650 RXL med EFI.

Men att döma ut Tripplar för att dom väger ett kilo hitt eller ditt är bara fjantigt för då lär dom väll skylla på soppa mängden med när dom skrotar i ett hopp.
då är det något fel på din brors rxl. Ingen skoter ska ta 8L milen. Min xcr tar ca 3L milen hård körning.

mvh/Robin
 

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
"mindre lyckade tripplarna"?
mvh/robin
Saxat ur snowrider nr.2 06/07:

"1996 kom även det nya aggressive-chassit hos modellerna Storm och XCR 600 SP. Stormen var åter en misslyckad skoter med lägre effekt än konkurrenterna och XCR 600 SP var än märkligare. Den hade en Ultra-motor med mindre borrning kombinerat med trippelrör från Stormen, rör som inte fungerade för den lilla trippelmotorn."

"....alla hade fått för sig att en 600-trippel med trippelrör var en bra kombination. Varför någon skulle föredra en slö 600-motor i en tung "800-trippel-skoter" har jag aldrig riktigt förstått."
 
R

Robin

Saxat ur snowrider nr.2 06/07:

"1996 kom även det nya aggressive-chassit hos modellerna Storm och XCR 600 SP. Stormen var åter en misslyckad skoter med lägre effekt än konkurrenterna och XCR 600 SP var än märkligare. Den hade en Ultra-motor med mindre borrning kombinerat med trippelrör från Stormen, rör som inte fungerade för den lilla trippelmotorn."

"....alla hade fått för sig att en 600-trippel med trippelrör var en bra kombination. Varför någon skulle föredra en slö 600-motor i en tung "800-trippel-skoter" har jag aldrig riktigt förstått."
jo men jag syftade mera på Ultran med Gen I chassie. Det var ju då agressive chassit sates i bruk som allt bara blev "tumme ner" med massa konstiga motor/portning/pipa kombinationer så som du själv har saxat.

mvh/Robin
 

700DeepSnowSpecial

Välkänd medlem
29 okt 2006
446
0
16
Byn
Vad jag vet så är hållbarheten på polaris å actics tripplar inte den bästa. En Ultra med pipor är nästan en "slit å släng " skoter. men tex en Yamaha Viper med pipor har ganska mycket längre livslängd, inte för att jag har nått emot polaris eller arctic, men så är de bara å det vet dom flesta.
 
R

Robin

Mja vet inte om jag kan hålla med när det gäller "slit och släng motor". vist hade polaris tripplar sina svaga punkter när dom fick i sig ett par pipor eller annan trimmning. Men allt handlar om att förebygga dessa "svaga punkter" (vevaxel lager osv) så kan dom gå hur långt som helst, har sett många pol tripplar med över 1000mil på mätaren (även min på 1400mil :D)

AC tripplar vet jag inte riktigt hur det är med, men drivaxeln på dom "mindre" motorvolyms modellerna är lite klena, vilket jag själv har fått uppleva. Men det är och en sån sak som bör fixas för att förebygga problem.

Yammas tripplar är ju "skottsäkra" vilket alla vet men då är det ju just det med effekt utaget som är lite mindre på äldre tripplar. Men under samma årsmodell hade ju även polaris lika lite effekt i sina tripplar så...

slutord, En trippel är alltid en trippel :p

mvh/robin
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag köpte en till skoter nyligen mxz 670 och jämnfört mot min andra polaris 650sks så kör jag hellre 2cyl än 3 cyl varje dag men min körstil. Det går fint att slita runt en trippel men givetvis så är lättare med 2cyl om man inte har ätit tillräckligt med gröt ;). Alltså skulle jag köra mest touring dra pulka osv skulle jag lätthet köpt en nyare trippel, för buskörning nja då föredrar jag en större twin. En annan nackdel är att tripplar är mycket dyrare att fixa när det händer nått. Men som sagt det är så skönt mos i trippelmotorer och ljudet ååh det är så ja det är så underbart att man blir lite kär :D och mellan den äldre 3cyl 660cc och min nyare 2cyl 670 så är dom båda minst lika bränslesnål/törstig, båda drar runt 2~2,5L milen ledkörning.
 

Polarsson

Aktiv medlem
28 jan 2006
88
0
6
Jämtland
Hej!
Kör en Polaris RXL -91, kan hålla med om att dom krånglar ibland och inte ska göra längre utflykter från leden. Men ljudet från den ylande trepipen är musik för ett motorälskande öra (om ni frågar mig).
 

Rave643x

Välkänd medlem
15 mar 2006
136
0
6
Vinterborg
yamahas tripplar funkar bra! mkt effekt o driftsäkra! men polaris o arctics är ju inte o rekommendera då dom mest racklar!
 

MAGNUSSON

Medlem
12 feb 2007
42
0
1
Pite
Det är ett sabla gnallande på om en skoter väger si eller så.... om man inte orkar sin maskin så är det dax o köpa kort på gym.

Om man är mer pro och gör trick hopp och liknande så kan jag förstå att man jagar kilon men då brukar inte priset skräma heller.
Dock kan jag rekomendera Ymahas tripplar då dom är driftsäkra men jag skulle alldrig köpa en polaris trippel i mitt liv för jag har boxera nog många av den sorten plus att soppa rekordet (i vårat gäng) på 8 liter milen har min bror på en 650 RXL med EFI.

Men att döma ut Tripplar för att dom väger ett kilo hitt eller ditt är bara fjantigt för då lär dom väll skylla på soppa mängden med när dom skrotar i ett hopp.

Angående RXL det måste vara den skotern det har varit mäst gnäll på genom tiderna :D
 
R

Robin

yamahas tripplar funkar bra! mkt effekt o driftsäkra! men polaris o arctics är ju inte o rekommendera då dom mest racklar!
Det är ju jävligt dumt att säga att ett vist märke som racklar, berätta mer om vilken modell det är som rackal det skulle jag vela höra.
Det jag tror är till att flera inte gillar polris tripplar än nog pga den krånglande EFIn, men samtidigt var det ju samma på alla maskiner med EFI på den tiden.
AC har bara fått sitt dåliga ryckte från sina ur gammla maskiner och det är nog något som dom tyvärr kommer att få leva med hela sin levnads tid :( , oberoende på hur lyckade modeller dom gör, så som Firecat eller M serien osv.

Är bara så jäkla less på detta märkes nertryckande!
Alla skotrar "rackalar" näst intill lika mycket om man inte ser efter skotern, en snöskoter är inget fordon som rullar 1000mil utan regelbunden servis.

Vist är ju yamma kända för sin kvalite på grejorna men alla skotrar har sina svaga punkter, även yamaha (som exempel kan jag väl ta att -98 srx mer än gärna drar av vevaxeln på sig själv om man inte lämnar in den på förstärkning)

Finns som sagt INGEN skoter trippel eller twin som inte racklar om man inte ser efter maskinern och gör servis regelbundet.

Mvh/Robin
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kör en f3:a -96 och är väldigt nöjd med motorn... Den är väldigt rapp trots sin ålder och ljudet är ju som bekant trevligt. Soppa förbrukningen ligger runt 2 liter milen.

Att skotern kostade 13000:- gör ju att man faktiskt har råd att repa och ändå kan sälja utan allt för stor förlust :)
 

MAGNUSSON

Medlem
12 feb 2007
42
0
1
Pite
Vi hade en 650 sen ny å den skar en gång sen ny så att säga att 650 racklar de beror ju vicken man kommer till!
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
vad menar du igentligen med "mindre lyckade tripplarna"?
Yamma gjorde bra tripplar men den riktiga "guru trippeln" är iaf enligt mig Polaris Ultra -96, vist var det inte ett renodlat effektmonster från fabrik men med bara pipor till den gick den som ett skållat troll" :D och tog ner alla sina konkurenter på den tiden med hästlängder :p

Men fördelen med tripplar då gämfört med twinar (2t) är enligt mig effektuttaget och den jämnare gången som någon beskrev titigare i tråden.

Sen kanske att tripplar väger 10kg mer är väl inget att gnälla om och knappast någonting man märker av.

Efter första trippeln jag körde med under 1 sesong sa jag aldrig mer trippel eller AC. Ändå har jag till den här sesongen fallit tillbak till en trippel igen.

mvh/robin

Visst var vissa årmodeller av Ultran en riktig supermotor (vissa av årsmodellerna hade en tendens att skära om jag inte missminner mig). Med pipor fick du ju nästan 50 häst extra!!! Men den får fortfarande stryk av sin storebror XCR800 motorn som fortfarande är värst och en riktig best i att ge effekt!! Tikka såg ju kring 170 häst i den motorn och det var ju "några år sedan". Sen vill jag passa på att säga att det sannolikt inte finns en mer långlivad trippel än 700:eek:rna som Yamaha gjorde. Dessa har ju legendstatus, men om än att de faller rejält kort i maxeffekt gentemot de redan nämnda Polarisarna.

//Rob